De Britse is een buitenbeentje: ze studeerde aan de Harrow Art School in Londen en trok met een diploma schone kunsten naar Rome waar ze het roer omgooide en als make-upartieste begon te werken. Zonder opleiding. (Daar gelooft ze niet in, maar daarover later meer.) Ze werkte al snel samen met de grootste fotografen en de grootste modehuizen.
Daarnaast is ze ook de internationale make-upartiest van Giorgio Armani, een titel die een beetje bescheiden klinkt. Ze bedenkt namelijk niet alleen de catwalklooks bij de shows van de Italiaanse designer, ze ligt meestal ook aan de basis van de nieuwe make-uplanceringen van het merk. Ze heeft backstage een soort laboratorium, het Mobile Make Up Lab, met allerlei kleurpigmenten, poedertjes en kleurloze basisformules die ze ter plaatse mengt tot ze de gewenste kleur en textuur oogschaduw, foundation en lipstick heeft gecreëerd. Zo ontstond bij voorbeeld Lip Maestro dat een revolutie teweeg bracht in de lipstickwereld.
Je hebt geen opleiding gevolgd om make-upartiest te worden. Waarom niet?
“In make-upschool raak je vast in een doosje: “Zo doe je foundation, zo doe je een smokey eye, zo breng je lipstick aan.” Ze leren niet out of the box denken. Ik meng simpelweg producten en zie waar ik uitkom. Ik zie dat mijn assistenten die geschoold zijn mij heel erg goed kunnen kopiëren en dat ze erg goed zijn in klassieke looks.”
Je hebt het niet zo met regeltjes…
“Ik haat regeltjes als “met die oogkleur draag je die tinten oogschaduw”. Tegenwoordig verander je met contactlenzen makkelijk je oogkleur, of je verft je haar… Regels zijn er om gebroken te worden. Ik denk dat het gewoon een makkelijk concept is voor journalisten en marketing. Sorry. Make-up is fun. Je moet gewoon verschillende dingen uitproberen.”
Penselen of handwerk?
“Ik werk graag met mijn handen. Zo kan ik voelen in welke staat de huid is die ik moet opmaken: is ze gedehydrateerd, een beetje ruw? Ik gebruik wel penselen voor oogmake-up, anders zou het iets té messy worden (lacht) en eventueel om een lip af te werken. Maar foundation breng ik het liefst met mijn handen aan.”
Veel vrouwen knoeien nog steeds met een smoky eye. Wat is jouw advies?
“Mijn kinderen zeggen wel eens dat er op mijn grafsteen moet staan: queen of the smoky. De smoky eye van nu is niet meer Kim Kardashian, eerder Kate Moss. De look is gedeconstrueerd en modern. De Fransen zijn daar erg goed in, in die lichtjes verwaaide look. Die krijg je trouwens in nog geen vijf minuten. Breng heel veel oogpotlood aan op je oogleden, dat hoeft niet precies. Doe daar wat Fluid Sheer in 2 over en blend. Teken nu een streepje liner met je oogpotlood en smudge. Vijf minuten en klaar. Zwart ligt voor de hand, maar marineblauw en bruin werken ook. Wat maar bij je past en zolang je oog maar popt.”
Waarin steek je het meeste tijd als je iemand opmaakt?
“Geef me tien minuten om iemand op te maken en ik spendeer acht minuten aan de huid en twee aan de make-up zelf. Een goed gehydrateerde huid is de basis van een mooie make-up. Mensen beseffen niet dat hun huidkleur ook een tint is en dat hoe beter je die verzorgt, hoe mooier die is.”
Wat is je trademark?
“Messy! (lacht) Nee, geen idee, ik wil altijd dat de vrouwen die ik opmaak er sensueel uitzien. Elke vrouw heeft een eigen sensualiteit en die wil ik naar buiten brengen. Ik kies dus een sterk punt in haar gezicht en werk daarmee.”
Waarom draag je zelf geen make-up?
“Ik draag enkel wat mascara. Ik kan natuurlijk mijn eigen gezicht opmaken, maar ik moet ervoor zorgen dat mijn model zich goed voelt. Ik ben een beetje een psychiater met een spiegel. Als ik aan het werk ben, wil ik ook niet worden beoordeeld op de make-up die ik zelf draag. Ik wil niet dat mensen denken: oh my god, wat draagt zij veel make-up! Ik ben een blank canvas. Maar ik draag wel make-up als ik uitga. Wat niet vaak gebeurt. Ik woon op het platteland: daar hoef je echt geen make-upstatements te maken. (lacht) En ik heb al genoeg geëxperimenteerd in mijn jonge dagen met tonnen make-up. (lacht) Een paar jaar geleden hebben een vriendin en ik nog eens de make-up aangebracht die we als zestienjarige droegen. Dat was een deprimerend moment. (lacht) De grootste fout die vrouwen maken als ze ouder worden is dat ze dezelfde make-up blijven dragen als toen ze 25 waren. Je make-up moet met je mee evolueren.”
Wat is je favoriete Armaniproduct?
“Maestro Fusion Make-Up (een heel vloeibare foundation die op de huid poederachtig en mat wordt). Omdat het mijn idee was. (lacht) Als eerste wapenfeit bij Armani koos ik de kleuren voor Rouge Armani, maar dit was het eerste product dat ik from scratch heb laten ontwikkelen. Ik ben er erg trots op: iedereen vertelt me dat het de foundationwereld heeft gerevolutioneerd. Iedereen heeft het gekopieerd, maar niemand heeft het geëvenaard.”
Hoe veeleisend is meneer Armani? Ik hoorde dat hij vlak voor het defilé soms zelf dingen verandert aan de make-uplook.
“Absoluut! Hij is erg veeleisend en dat respecteer ik enorm. Hij heeft een oog voor detail dat het mijne ruim overstijgt. Hij heeft ook een heel duidelijke visie. Hij is niet Armani zonder reden. Hij is 81, maar nog altijd bij elke stap betrokken. Er komt niets uit dat hij niet heeft goedgekeurd.”
Wat is de schoonheid die meneer Armani voor ogen heeft?
“Hij wil dat je de vrouw ziet en niet de make-up die ze draagt. Alle make-up die ze draagt moet haar toebehoren. Je moet naar haar kijken en denken:oh my god, ze ziet er mooi uit. Niet: Oei, wat voor make-up draagt ze nu?”
Welk ultiem beautyproduct zou je graag nog maken?
“We zijn ermee bezig! We zijn altijd op zoek naar producten die nog niet op de markt zijn. Ik kan er nog niets over vertellen, maar het wordt de perfecte anti-ageing make-up, maar dan een écht anti-ageingproduct. Het moet je de huid geven die je als zestienjarige had. Onze laboratoria zijn héél hard aan het werk.”
copyright foto’s: Giorgio Armani.