De leukste nieuwe trend in foodland: aperitieven zonder smartphone
© Alle beelden: Martini

De leukste nieuwe trend in foodland: aperitieven zonder smartphone

Leestijd: 2 min

Het weer mag buiten dan wel grijs en nat zijn, één leuk vooruitzicht ligt alvast in het verschiet: een aperitief! En lucky us blijkt dat voornemen helemaal hip volgens trendwatcher Herman Konings, die op vraag van Martini onze gewoontes terzake eens onder de loep nam.

“Millennials snakken op het einde van hun drukke werkweek (einde? zei iemand daar einde? nvdr.) naar een welverdiende happy ending. Een spontaan onderonsje met vrienden of familie, liefst met een kwalitatieve, licht-alcoholische schuimwijn en heerlijke versnaperingen in een stijlvolle omgeving”, aldus Herman Konings. Met andere woorden: we want it all and it had better look pretty.

Opmerkelijk detail is wel dat de huidige millennials – aka Generatie Y, jongeren tussen 18 en 35 jaar oud, de digitally connected generatie zoals Konings ze noemt – in een steeds meer digitaal wordende wereld juist het aperitiefmoment gebruiken om even af te kicken. Herman Konings noemt het phygital times, de nood om een bijna continu digitaal bestaan zo nu en dan af te wisselen met een offlinemoment.

En welk beter excuus dan een aperitief met je vrienden om die eeuwig pingende smartphone even ver onderin je handtas te duwen? “Een aperitiefmoment is de ideale remedie om de druk van de ketel te halen. Om even te deconnecteren met de stress van het ‘moeten presteren’. Noem het gerust een vorm van escapisme”, aldus Konings.

“Bovendien proberen we ook allemaal gezonder te eten. Maar als tegenwicht zijn guilty pleasures erg aantrekkelijk geworden.” En wie guilty pleasure zegt, zegt aperitief (wij toch in ieder geval). “Let wel, ook voor aperitiefmomentjes geldt het motto considered consumption: minder alcohol, maar wel langer genieten”, zegt Konings.

aperitief

Combineer die kennis met de wetenschap dat bubbels steeds vaker gedronken worden – volgens Martini’s Northern Europe Brand Director Stijn Strobbe steeg de productie van schuimwijn de afgelopen 10 jaar met meer dan 40% – en dat barmannen en creatieve gastheren graag hun eigen draai geven aan een aperitief, en je weet waarom Martini je de komende weken verrast met 3 Limited Edition Brut Aperitivo’s.

Volledig op maat van de nieuwe aperitieftrend kan je dus tot eind december (of langer als je een voorraad inslaat) nippen van een Brut Aperitivo food, een Brut Aperitivo style en een Brut Aperitivo music. Puur te drinken voor wie houdt van een klassiek aperitief, geserveerd op ijs voor al wie graag creatief uit de hoek komt. Niet alleen oogt het prachtig en smaakt het frisser, het ijs zorgt er ook voor dat de bubbels zachter aanvoelen op je tong en dat de alcohol verdunt. En minder alcohol = langer aperitieven. Hygge in een glas, zeg maar.

Leuk weetje is ook dat de Aperitivo’s allemaal een mooie levenswijsheid op hun fles hebben staan. Variërend van ‘If music is the melody to life, friends are the high notes’ (Aperitivo music) tot ‘True style is hard to define, but impossible to forget. So create your own’ (Aperitivo style) en ‘At the table no one grows old. So get some bites, add some music, find your style and embrace the moment‘ (Aperitivo food). Cadeautje voor onder de kersboom, iemand?

aperitief

De Martini Brut Aperitivo Limited Editions zijn verkrijgbaar tot eind december, 75 cl, € 7,99.

Laurence Van Liedekerke De artikels van >

Dromer, denker. Wild van food en deco, maar woont zelf in een bouwwerf (ooit gaan we verven, echt waar). Heeft twee katten, twee kindjes, vingers die altijd willen schrijven en dagen die altijd te kort zijn.

Tags: Aperitief, Foodtrends, Martini.