Anya Taylor-Joy’s hedendaagse interpretatie van Diors beroemde Venusjurk
© Getty

Anya Taylor-Joy’s hedendaagse interpretatie van Diors beroemde Venusjurk

Leestijd: 1 min

2500 uur voor de jurk zelf en 4950 werkuren voor de embroidery: de Dior Haute Couture jurk van Anya Taylor-Joy was een plaatje op de rode loper. Dit wil je weten over de Dior Venusjurk. 

/

Er zijn een paar kenmerken die elke Dior-ambassadeur definiëren: klassieke schoonheid – Jisoo, Charlize Theron en Rachel Zegler komen in gedachten – en een hoofdrol in een Dior Beauty-campagne. Maar het afgelopen jaar is er een nieuwe trend ontstaan onder de vele gezichten van het huis – de mogelijkheid om een moderne draai te geven aan de befaamde Dior Junon- en Venus-jurken. Op de 96e jaarlijkse Academy Awards afgelopen zondag was Anya Taylor-Joy de nieuwste om een kenmerkende geschubde jurk van het luxe huis te tonen.

Taylor-Joy arriveerde op de rode loper in een Dior Haute Couture-jurk versierd met zilveren kralen en applicaties, en een rok gemaakt van soortgelijk versierde vissenschubben. De techniek is een directe verwijzing naar twee van de meest beroemde ontwerpen van Christian Dior, de Junon- en Venus-jurken, die hij creëerde als onderdeel van zijn herfst/winter 1949/50 collectie.

Lees ook: De mooiste looks op de Oscars

/

Geïnspireerd door

Dit is niet de eerste keer dat Maria Grazia Chiuri geïnspireerd raakte door de Junon en Venus. Vorig jaar mei droeg Natalie Portman – nog een huisambassadeur – een versie van de Junon naar de première van May December op het Cannes Filmfestival. Portmans jurk was echter meer een directe recreatie, terwijl het lijkt dat Grazia Chiuri iets meer creatieve vrijheid nam voor Taylor-Joys ontwerp, dat specifiek geïnspireerd was door de Venus.

De originele Junon-jurk is wit met blauwe kralen, terwijl de Venus lichtroze is. Deze keer week Maria Grazia iets af van de originele kleuren door een grijs en zilver kleurenschema te introduceren, terwijl ze ook het silhouet aanpaste van een dramatische baljurk naar een iets gestroomlijnder rok. In totaal werd maar liefst 2500 uur aan de jurk zelf gewerkt, de embroidery werd verzorgd door Atelier Safrane Cortambert en kostte 4950 werkuren.

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Dior haute couture.