Opmerkelijk dit jaar was dat zowel de Antwerpse als de Brusselse modeschool met eenzelfde affiche naar buiten kwamen met als thema Stop terrorising our world, als statement tegen de terreur. Hiervoor diende een kledingstuk uit de najaarscollectie 2015 van ontwerper Walter Van Beirendonck als basis.
De Antwerpse Academie
Ditmaal geen klassieke catwalkshow voor de Antwerpse masterstudenten, maar wel een parcours met verschillende installaties doorheen ’t Stad. Wat de bezoekers de mogelijkheid gaf de collecties van dichtbij te bekijken. Ook lanceerde de modeschool voor het eerst een 176 bladzijden tellend magazine Mirror Mirror On The Wall.
En dan nu het aanstormend modetalent. Charlotte De Geyter Pittoors ging terug naar de basis. Wat willen we en wat maakt ons nu echt gelukkig? Voor Charlotte is dat de verbondenheid met de natuur, een vrij gevoel, optimisme en positivisme.
A photo posted by Emmanuel Antoine Ryngaert (@earyngaert) on
Meccano bouwblokken vormden dan weer de inspiratiebron voor Emmanuel A. Ryngaert. Naald en draad kwamen hier bijna niet aan te pas, geperforeerde gaatjes en ruitjes des te meer. Schuimrubber zorgde dan weer voor de link met het speelgoed.
Jannike Sommar baseerde haar collectie Miss op de tv-serie Orange is the new black, dat gaat over een vrouw in gevangenschap. Maar ook over het missen van een dierbare, in dit geval de vriendin van Sommar.
Maar ook de creaties van Jennifer Dols, en zeker de langharige rode mantels, kunnen ons bekoren. Wie herinnert zich niet het sprookje van de Schone en het Beest? Jennifer maakte er een eigen versie van door de schone tegelijk ook het beest te maken.
De Victoriaanse invloeden die we te zien kregen op de catwalks in Parijs, Milaan en Londen waren ook aanwezig bij Shone Puipia, terwijl Timo Zündorf vooral focuste op de functie van kleding.
School of Arts, afdeling mode (Gent)
Voor wie het vergeten mocht zijn, Gent heeft ook een rijke geschiedenis in de textielsector. Met de gerenoveerde Eskimofabriek als uitvalsbasis, kon de School of Arts, afdeling mode zich geen betere locatie indenken. Dit jaar werden de studenten mode uitgedaagd tot een interdisciplinaire samenwerking met de filmafdeling van de School of Arts.
De masterstudenten dienden de jury, waaronder ontwerper Patrick Van Ommeslaeghe, twaalf silhouetten te tonen. Uitgangspunt hierbij was elke student de ruimte te geven zijn eigen esthetiek te laten ontdekken en te ontwikkelen. Zo ging het van het nachtleven in Tokyo, de Bronx in de jaren tachtig, over de films van Lars von Trier, tot kunstenaars als Mark Rothko en Bob Dylan.
La Cambre (Brussel)
La Cambre, die dit jaar haar dertigste verjaardag viert, pakte uit met zeven afstudeercollecties. Voorzitter van de jury was oud-student van de Antwerpse Academie Demna Gvasalia, hoofdontwerper bij Balenciaga én creatief directeur van het Parijse ontwerperscollectief Vetements.
Julian Klausner, winnaar van de creativiteitsprijs Etoile Bazar, heeft de jury overtuigd met zijn glittercollectie met de peignoir als basisstuk, en waar pailletten en bandage het meest opvallend waren. Maar ook Marine Serre wist te intrigeren met haar luxe sportswear gebaseerd op foto’s van Arabische vrouwen uit de 19e eeuw gecombineerd met sportieve elementen uit de jaren negentig.