We worden onthaald door maître chocolatier David Deyaert die speciaal voor ons kijkplezier de beroemde ‘Irrésistibles’ versiert met suikerkristalletjes. Pralines, chocolade en koekjes staan mooi uitgestald in felgekleurde doosjes met een strak design. In The Belgian Chocolate House zijn voornamelijk de drie chocoladegiganten Neuhaus, Corné Port-Royal en sinds kort ook Pierre Marcolini te verkrijgen, maar ook andere Belgische premium merken zoals Dandoy en Leonidas hebben een plekje in de etalages veroverd.
Ijs, taart & koffie
Momenteel bestaan er vijf shops in Brussels Airport, twee in het Brussels Zuidstation, één in Charleroi Airport, één in Luxemburg en ééntje iets verder van huis, in Nairobi. TBCH won in 2017 al de Mercurius prijs voor het meest geslaagde winkelconcept, en doet er nu nog een schepje bovenop. Volgens CEO van International Duty Free (IDF) Nicolas Van Brandt is zo’n concept store in deze sector heel interessant, omdat de mensen het product moeten kunnen zien, ruiken en proeven. Wie de gloednieuwe winkel in Antwerpen gaat bezoeken kan ter plekke onder andere een ijsje, taart of een koffietje met bijpassende praline consumeren.
De populairste praline
De populairste praline bij zowel Belgen als toeristen is en blijft de Irrésistible van Neuhaus. Je kent ze vast wel, die langwerpige driehoekjes met een krokante vulling. We vroegen de verantwoordelijke van de TBCH-store en haar medewerkers welke volgens hen de must-eat praline is. Lieve, verantwoordelijke voor verkoop, raadt ons de ‘Caprice’ van Neuhaus aan. Een koekje gevuld met verse vanilleroom, ondergedompeld in pure chocolade. Sanne en Romain hebben het over de ‘Tentation’ -nougatinekoekje gevuld met koffieganache- en de ‘Albert’ – hazelnootpraliné -, ook van Neuhaus. Zeker testen als je eens langsgaat!
Waarom Antwerpen?
Het kruispunt met de Meir is volgens TBCH een strategische vestiging omdat er dagelijks een mix van buurtbewoners, shoppers en toeristen langskomt. Ze hopen minstens evenveel volk te trekken als in Brussels Airport, waar ze maar liefst 1,4 kg chocolade per minuut verkopen. Verdere uitbreidingsplannen voor New York, Washington, Tokio, Londen en Dubai staan in ieder geval al op het programma.
Wij zijn alvast enthousiast!