Circulariteit in een notendop
Circulariteit is een groot concept. Kortweg gezegd impliceert het een economisch systeem waarin we producten, materialen en grondstoffen hergebruiken, repareren, recyclen en opnieuw integreren in de economie, in plaats van ze weg te gooien na gebruik. Dit systeem heeft als doel afval te minimaliseren en de waarde van producten en materialen te maximaliseren. Hierdoor houden we producten voortdurend in de kringloop.
Lees ook: Frankrijk wil kledingverspilling aanpakken door fast fashion te verbieden
Belang binnen de mode-industrie
Circulariteit is niet alleen cruciaal binnen de mode-industrie in haar strijd tegen klimaatverandering. Het is ook een complexe en dynamische benadering die veel inspanning en investeringen vereist. Het hergebruiken, recyclen en repareren van materialen en producten is essentieel. Maar we moeten erkennen dat om circulariteit te behouden, er ook nieuwe producten op de markt moeten komen. Dit betekent dat er aanzienlijke investeringen nodig zijn in ontwikkeling en innovatie.
Bovendien vereist circulariteit een aanpassing van ontwerpers aan het circulaire model. Hierbij moeten ze nadenken over het ontwerp van kledingstukken die gemakkelijk te hergebruiken, te repareren én te recyclen zijn. Een verschuiving in het ontwerpproces met een grotere nadruk op duurzaamheid en materiaalkeuze zijn nodig.
Gelukkig biedt technologie, zoals kunstmatige intelligentie (AI), nieuwe mogelijkheden om circulariteit te optimaliseren en op te volgen. Met behulp van AI kunnen bedrijven gegevens van voorgaande jaren analyseren om te begrijpen hoeveel er verkocht is. Ze kunnen dan nagaan welke producten populair zijn en hoe ze materialen het best kunnen hergebruiken. Dit stelt bedrijven in staat om hun circulaire praktijken te verbeteren en hun impact op het milieu verder te verminderen.
Trending or not
De circulaire benadering lijkt meer dan alleen een trend te zijn. Het is een strategische verschuiving naar meer duurzaamheid en verantwoordelijkheid binnen de mode-industrie. De markt gaat ook enkel sneller gaan, als grote bedrijven snel gaan. En hoewel trends komen en gaan, lijkt de nadruk op circulariteit en duurzaamheid steeds belangrijker te worden in verschillende sectoren.
“Mode is altijd een work in progress” (Hatem Sedkaoui – Representative for Industry & Recycling of the Circular Fashion Federation)
Dit komt voort uit groeiend bewustzijn over milieuproblemen en de druk van consumenten en regelgevers om duurzamere praktijken te omarmen.
Innovatie
H&M Group zet een baanbrekende stap in duurzaamheid door te stoppen met het gebruik van PET-flessen als bronmateriaal voor gerecycled polyester. In plaats daarvan richten ze zich op innovatieve materialen zoals Pinatex (gemaakt van ananasbladeren), cellulose en viscose. Deze verschuiving betekent een transformatie van PET-flessen naar textiel. Dit alles met het doel om de CO₂-uitstoot te verminderen. H&M werkt ook nauw samen met bedrijven zoals Fairbricks om dit doel te bereiken.
Daarnaast biedt H&M diverse circulaire diensten aan. In Spanje kunnen klanten in Barcelona genieten van de preloved collectie, een special tweedehandsassortiment binnen H&M. Bij ons in Antwerpen kan je dan weer kleding huren voor verschillende gelegenheden. Meer info voor het huren van kledij vind je hier. En in Parijs, kunnen mensen terecht bij de repair studio om beschadigde kleding te laten repareren.
H&M heeft ook een partnerschap met Sellpy, een tweedehandswebsite waar preloved items te vinden zijn. Daarnaast willen ze een app lanceren waarmee je het ticket van je kleding kunt scannen. Deze app geeft informatie over de gebruikte materialen en biedt tips en tricks voor het herstellen, vermaken en opfrissen van je kleding, zodat ze langer meegaan en er altijd op hun best uitzien.
The best has yet to come?
H&M’s circulatieplan kan een inspirerend voorbeeld zijn voor de toekomst van de mode-industrie als geheel. Samenwerkingen tussen verschillende spelers in de industrie zijn essentieel om circulaire initiatieven op te schalen en te verspreiden.
Bovendien is het verzamelen en analyseren van data van belang voor succes. Door gegevens te verzamelen over consumentengedrag, materiaalgebruik en productlevenscycli, kan de industrie beter begrijpen waar kansen liggen voor verbetering en optimalisatie. Circulariteit is geen kost maar een investering waar zowel mens als natuur profijt van zullen hebben.
Lees ook: Menopauze: hoe pas je je skincare routine aan voor een stralende huid?