Ligt aan de internationale look of het hoge "fashion" gehalte van sommige labels dat je haast zou vergeten dat ze van Belgische bodem zijn? Hoog tijd om dit even recht te zetten.
Twice as Nice, het label ken je vast. En is het niet tweemaal zo verrassend dat dit label van Belgische bodem is? Specifieker nog, van Antwerpen.
Bezielster Brigitte Pluys is met haar label al bijna dertig jaar een belangrijke speler op de Belgische juwelenmarkt en kent sinds 1980 een voorbeeldige groei.
Er is een frisse wind voelbaar door de collectie, en daar zit de intrede van Brigittes dochter Elisa in het bedrijf vast en zeker voor iets tussen.
De unieke frames van brillenmerk binôche worden ontworpen in Antwerpen en handgemaakt in Frankrijk en Italië. binôche doet dit al 20 jaar en dat mag gevierd worden.
Ter ere van dit jubileum lanceert het brillenmerk een opmerkelijke vintage collectie. Voor de campagne sloeg het merk hun creatieve handen in elkaar met enkele gekende Antwerpse ambassadeurs die eenzelfde visie delen: duurzame creaties en eerlijke productie. De comedienne Soe Nsuki, designer en eigenaar van DIM atelier Vladimir Slavov, de juwelenontwerpsters van Studio Collect, styliste Farah El Bastani en nog enkele andere innoverende locals zijn met hun vintage optisch model te bewonderen op affiches over heel de stad.
De immense knits hebben vanwege hun fashion karakter een internationale uitstraling, toch is I Love Mr Mittens van Belgische makelij. Althans, het werd in 2012 opgericht door de Belgische Stéphanie Caulier maar dan wel in Australië, waar ze destijds woonde.
Als kind groeide ze op in een omgeving waar breien als tijdverdrijf de standaard was en toen ze op latere leeftijd in New York een breicafé – het bestaat!- bezocht, besloot ze dedraad opnieuw op te pikken. En zo geschiedde.
In slechts enkele seizoenen groeide Stéphanies passie uit tot een wereldwijd gegeerd knitwearlabel. Vandaag werkt ze terug in Antwerpen, maar heeft het label ondertussen een gigantische afzetmarkt over de hele wereld.
Fijn detail: de naam van het label vond ze in een kinderboek over een gelijknamige kat. Miauw.
Julia June, Van Oost-Vlaams streekproduct tot mondiaal modemerk
De Flanders Fashion Design International Group – bekend van de merken Amania Mo, Giovane, & Furore – achtte het in 2012 tijd voor iets nieuws. Het styling team liep over van de ideeën die niet in de vakjes van de bestaande brands pasten en er was bovendien de vraag van de markt naar iets nieuws. Dus wat doe bij een overvloed aan creativiteit is én een nieuwe markt die zich aanbiedt? Juist, dan ga je als moederbedrijf aan het denken, wat uiteindelijk resulteerde in een nieuw merk: enter Julia June.
Zeven jaar later is Julia June open gebloeid tot een kwaliteitslabel met 6 prachtige flagshipsstores over heel België.
Ook achter dit jonge label staan vrouwen met pit. Beide ontwerpsters hebben tonnen ervaring in de modewereld, en een voorliefde voor tijdloze minimalistische stuks. Alizée Van Strydonck en Ysaline Grangé kruisten elkaar in de wandelgangen van modelabel Essentiel, waar ze beiden aan de slag waren als respectievelijk assistent-designer en marketing manager.
Een jaar geleden pas, gaven ze hun vaste job op in ruil voor een sprong in het diepe, waardoor ze al meteen een slogan voor hun label vonden: “Lose your mind, find your soul”– want je hebt een flinke portie lef nodig om je eigen label te starten.
Âme Antwerp pakte uit met een buitengewoon, minimalistische en tijdloze debuutcollectie met oog voor detail, comfort en duurzaamheid. Synthetische stoffen zal je er niet vinden, wel wol, kasjmier en katoen.
Noem de collectie gerust een kickstart, want Âme wordt inmiddels in ruim 34 verkooppunten aangeboden.
Dit kleurrijke label zou je niet snel aan Belgische makelij matchen. Maar niets is minder waar. De jonge Luikse designer Justine God slaagde er in minder dan drie jaar tijd in om het merk op de kaart te zetten, om de stijl ervan te finetunen, maar ook om de creativiteit en kwaliteit van haar collecties keer op keer te bewijzen. Door haar haar werk is IMPREVU vandaag de dag een gevestigd commercieel merk met een mooie toekomst.
Al bijna twintig jaar drukken de – naar eigen zeggen – “geestelijke tweeling” Katrien Strijbol en Vicky Vinck hun vrouwelijke en fleurige stempel op de collecties van het Antwerpse damesmerkJust in Case.
Het begon allemaal toen een kledingfabrikant aan de toenmalige freelance-ontwerpster Vicky vroeg om een collectie te tekenen. Zij was in eerste instantie niet bijzonder enthousiast, tot ze vriendin Katrien te hulp riep. Veel ervaring hadden ze toen nog niet, maar wel inspiratie te over.
En die geslaagde samenwerking laat zich zien tot op vandaag. Zonder het DNA van hun label (speels, duurzaam en veelkleurig) te verloochenen, slagen ze erin om elk seizoen iets nieuws te brengen.
WEHVE is het geesteskind van de Brusselse eco-onderneemster Gesine Holschuh, die al van kinds af aan gepassioneerd is door wol en de Zuid-Amerikaanse wolweeftradities. Haar handelsmerk is dan ook luxueuze fairtrade knitwear. Voor haar collecties sloeg ze de handen in elkaar met Marine Halna du Fretay, die ruim 20 jaar lang styliste was bij Hermès. WEHVE is ook een leider in duurzame en ethische mode. De collectie wordt geproduceerd in Zuid-Amerika door coöperaties die opereren volgens de wereldwijde principes van eerlijke handel.
Nog een nieuwkomer in de lijst, het Belgische brand Oscar The Collection. Na slechts één collectie werd Oscar door Fashion United getipt als “one of the best & talented young designers of Belgium”. Terecht, want de ijzersterke SS19-collectie is met zijn elegante jurken, signature wrapped blousjes en speelse rokjes een streling voor het oog.
Designer Stephanie Lauwers kiest voor elegante snits, een sober kleurenpalet en praktische stoffen (lees: kreukvrij!) met een focus op minimalistische kwaliteitskleding. Dankzij de eenvoud en samenhang in de collecties zijn de items eindeloos met elkaar te combineren. Een go to label voor mooie basics.
Rolt uit bed voor runner’s high en soja lattes, herleeft in de zomer, houdt niet van hangovers maar wel van The Cure.
Dol op alles wat snel gaat, behalve fastfood. In drie woorden: modegek, marathonzot en newsaholic.
Volg Marie Claire op Facebook et Instagram om steeds op de hoogte te blijven van de laatste nieuwe trends inzake beauty, cultuur, lifestyle, food en nog veel meer.