40 jaar ‘Choose Life’: interview met de godmother van de slogan tee Katharine Hamnett
© Jean Francois Carly

40 jaar ‘Choose Life’: interview met de godmother van de slogan tee Katharine Hamnett

Leestijd: 3 min

Het is dit jaar 40 jaar geleden dat modeontwerpster Katharine Hamnett haar slogan t-shirts introduceerde. De Britse maakte een carrière van vrije meningsuiting en activisme. Ze is het bewijs dat een grote mond opzetten helpt. Op welke manier ook, want voor diegenen die niet graag hun stem verheffen, is er nog altijd een T-shirt met een luid en duidelijke boodschap op om de wereld in te sturen. Haar eigen stem is al even duidelijk: ga stemmen, want zo verander je de wereld! Vandaag is ze terug met nieuwe slogans, waaronder: VOTE en WE ARE THE FUTURE. Een boodschap van actie en hoop.

In 1983 kwam de Choose Life-slogan er om de problematiek rond de vele drugsdoden en zelfmoorden in het Verenigd Koninkrijk in die tijd aan te kaarten. De shirts waren een wereldhit, net zoals het nummer Wake me up, before you go go van Wham en het legendarische optreden in Top of the Pops, waarin George Michael en Andrew Ridgeley te zien zijn met het befaamde T-shirt…

Vijf jaar later maakte Hamnett opnieuw internationaal naam door tijdens een ontmoeting met de toenmalige Britse premier Margaret Thatcher een T-shirt te dragen met de woorden ‘58% DON’T WANT PERSHING’. Deze actie zorgde voor wereldwijde aandacht voor de anti-kernwapenbeweging en benadrukte Hamnetts vastberadenheid om haar platform te gebruiken voor positieve verandering. In 2007 ging ze een samenwerking aan met de Belgische journaliste en Designers Against Aids founder Ninette Murk voor H&M. Ze delen dezelfde strijdvaardigheid voor gelijkheid en awareness.

Waarbij we bij hun volgende samenwerking komen: die voor de Samsung Global Goals app, een krachtige tool die is ontworpen om mensen bewust te maken van de VN Duurzame Ontwikkelingsdoelen en hen te inspireren om actie te ondernemen.

/

1 wereld, 1 slogan: CHOOSE LOVE

Hamnett is na 40 jaar nog even strijdlustig als ooit tevoren. De twee vonden elkaar bijna twintig jaar geleden in hun gedeelde passie voor activisme en organisch katoen…

Designers against Aids

Ninette: “Wij hebben elkaar in 2004 in Berlijn ontmoet op een modebeurs. Ik was aanwezig met Designers against Aids. Een producente van duurzaam katoen stelde mij aan Katharine voor en na twee minuten vroeg ik al of ik één van haar slogans voor DAA mocht gebruiken. Ze zei meteen ja en dat was dat.”

Katharine: “Dat was ‘Use a condom’. Dit was allemaal voor we samen in zee gingen met ‘Stop and Think’ voor H&M. Mijn eis was dat alle shirts in organisch katoen moesten. Ze moeten gedacht hebben, wie denkt zij wel niet wie ze is. Maar ze hebben het toch maar gedaan.”

/

Leren & Doneren

Peke Gubbels

Ninette Murk consulteert voor de Samsung Global Goals teaching app. Met deze app kunnen gebruikers informatie krijgen over elk van de 17 SDG’s en ontdekken hoe ze persoonlijk kunnen bijdragen aan het bereiken van deze doelen. In de app vind je inspirerende citaten, tips over hoe je door kleine gedragsveranderingen thuis kunt bijdragen aan een betere wereld. Samsung verdubbelt elke donatie die via de app wordt gedaan. Ondertussen is de app bijna 300 miljoen keer gedownload, heeft deze dagelijks 6 miljoen weergaven, is vertaald in 83 talen en is het wereldwijd de nummer één onderwijs-app.

Katharine: “We zijn elkaar een tijdje uit het oog verloren, maar Ninette belde mij om mij alles te vertellen over deze ingenieuze onderwijs-app. Ze vroeg of ik wilde bijdragen aan de 17 Global Goals. Ik wilde per se iets doen rond stemmen, want dit is voor mij van levensbelang. Door te stemmen kunnen we climate change aanpakken, sociale problemen oplossen, issues met regeringen aanpakken… We moeten onze vote gebruiken, want het is de krachtigste manier om te verkrijgen wat we willen. Ik ben met mijn ganse gezin naar Mallorca gevlucht na Brexit, waar we omringd zijn door muzikanten. Ik kreeg het idee om een nummer uit te brengen. Mijn buurman heeft het nummer geproduceerd en zijn twee dochters zingen. De boodschap ervan is duidelijk: ‘We are the future’. Muziek is zo belangrijk.”

Vrijheid van beweging

Katharine: “Net zoals de vrijheid van beweging. Ik ben het, net zoals jij, gewend om overal te gaan waar ik wil, maar dat is niet voor iedereen een evidentie. Mijn ouders woonden vroeger in Boekarest toen ik als kind op kostschool zat in het Verenigd Koninkrijk. Elke vakantie moest ik naar Boekarest met de trein. Dat was met de Orient Express, waar ik moest overstappen in Belgrado. Maar ik herinner mij de grenscontroles vooral nog. En dat was in Europa. Ik ben weggelopen van school omdat het zo verschrikkelijk was, met een pagina uit mijn Aardrijkskunde-boek gescheurd als kaart. Ik keek hoe ik verschillende grenzen over moest om tot in Roemenië te geraken, waarvan er twee vol landmijnen lagen. Dus ik weet de vrijheid van bewegen als geen ander te appreciëren. Ik ben een professionele toerist. Ik heb altijd alle fabrikanten bezocht waar ik mee samenwerk. Je leert mensen pas kennen door te reizen.”

Ninette: “Popcultuur inschakelen om de wereld te veranderen, dat is altijd mijn ding geweest. Ik heb zoveel interessante namen kunnen overtuigen om bij te dragen aan de app. Katharine natuurlijk, maar ook Inez & Vinoodh, Nick Knight, Hannelore Knuts…”

Lees ook: Waarom is de strijd voor vrouwenrechten nog steeds nodig?

Elspeth Jenkins De artikels van >

Editor in Chief Elspeth studeerde in 2006 af aan het London College of Fashion, na stages bij Dazed & Confused en British Vogue belandde ze als freelance styliste en modejournaliste terug in België.

Tags: Activist, Duurzaamheid, Modeontwerpers.