Kleurenanalyse
De jaarlijkse trendanalyse van Pantone wordt telkens nauwlettend in de gaten gehouden door de mode- en marketingindustrie.
De pantone Color of the Year benadrukt de relatie tussen kleurentrends en wat er momenteel in de wereld gebeurt op cultureel gebied. Een kleur reflecteert wat mensen voelen. – Pantone
Het selectieproces voor ‘de kleur van het jaar‘ is geen eenvoudige taak. Doordachte overwegingen en analyses van trends nemen hier de bovenhand. De invloed van kleuren nemen overal een prominente rol in: bij kunst, mode, design, reizen … Maar de geselecteerde kleur heeft ook een eigen invloed: ‘de kleur van het jaar’ van Pantone heeft al meer dan 20 jaar invloed op productontwikkeling en aankoopbeslissingen.
‘Ultimate Grey’ en ‘Illuminating’
Het Amerikaanse kleureninstituut omschrijft de nieuwe combinatie van ‘Ultimate Grey’ en ‘Illuminating’ als “een huwelijk van kleuren die een boodschap van kracht en hoop uitstralen. Ook noemt het de de grijze en gele tint samen zowel opbeurend als duurzaam. Het is slechts één keer eerder voorgekomen dat Pantone twee kleuren benoemt tot ‘kleur van het jaar’. Dat was in 2016.
Lees ook: Bekijk hier de wondermooie SS21-collectie van Christian Wijnants.
Volgens Leatrice Eiseman, uitvoerend directeur van het Pantone Color Institute, zijn de kleuren “praktisch en oerdegelijk, en tegelijkertijd verwarmend en optimistisch. Dit is een kleurencombinatie die ons veerkracht en hoop geeft. We moeten ons aangemoedigd en verheven voelen, dit is essentieel voor de menselijke geest.”
De 2 kleuren gespot op de catwalk:
Lees meer Marie Claire op: Dit jaar bekijk je de kerstklassieker aller tijden ‘De Notenkraker’ online. Ik koop Belgisch: de fijnste beautywebshops van eigen bodem. Pasta alla puttanesca, het fancy gerecht voor de luie kok.