20 must-haves van eigen bodem voor de Week van de Belgische Mode
© MCB

20 must-haves van eigen bodem voor de Week van de Belgische Mode

Leestijd: 4 min

Als je deze week gaat shoppen, besteed dan eens extra aandacht aan modemerken van eigen bodem. Na het grote succes van de voorbije twee jaar vindt van 9 tot 16 oktober immers de derde editie van de Week van de Belgische Mode plaats. Wij zetten hieronder 20 fijne musthaves op een rij om je te inspireren. 

RE°invented is een duurzaam merk van Anne Nagels. Ze werkt uitsluitend met deadstock, tweedehandsstof of stof uit faillisementen. Elk stuk is daarom uniek. Heruitgevonden als het ware, vandaar de naam.

Dries Van Noten behoeft – hopelijk – geen uitleg meer. Deze metallic knielaarzen zijn to die for.

Hampton Bays staat sinds hun doorstart terug op onze moderadar. Ze hebben momenteel trouwens een #ikkoopbelgisch pop-up space bij alle Juttu winkels in ons land tot en met 24 oktober.

Het Brusselse modelabel Ester Manas verovert de wereld. Hun high-end ontwerpen tot maat 50 liggen in de rekken van prestigieuze winkels in Los Angeles, Londen en Nice. Recent presenteerden ze nog hun collectie voor de lente/zomer 2022 in Parijs onder massale belangstelling.

her. maakt deel uit van de Belgische FFDI-groep waartoe ook Julia June, Furore & Amania Mo behoren. Het merk richt zich tot de vrouw die een baan, een huishouden en een sociaal leven weet te combineren en kleding draagt die past bij al deze aspecten van haar leven. Wij zijn vooral fan van de schoenencollecties van het merk.

lordsxlilies is een merk van The Woody Group. Het specialiseert zich in home- en nightwear, maar de stuks zijn bijna allemaal ook draagbaar buitenshuis. Zoals deze geplooide hemelsblauwe broek.

Activewear label A-Typiq is opgericht in 2021 door de twee vriendinnen Claudia Scheelen en Noemie Flamant. Het merk streeft naar duurzaamheid en combineert dit met een passie voor design en traditie. Zo bieden ze kwalitatieve stuks aan die veelal gemaakt zijn van natuurlijke en hernieuwbare materialen.

Ook Yseult, het merk van de Luikse Perrine Bourguignon, is ethisch verantwoord. Ze laat alles produceren in kleinschalige ateliers in Europa en ontwerpt tijdloze stukken die de tand des trends doorstaan.

Belgisch modehuis Ann Demeulemeester is sinds september 2020 in handen van Italiaan Claudio Antonioli, een groot fan van het merk. Hij zette het tijdens de afgelopen modeweken in Parijs terug op de kaart met een volledige zwart-wit collectie die erg doet denken aan de eerste collecties van Demeulemeester herself.

Zussen Ellen en Marie Martens studeerden respectievelijk modeontwerp en fashion marketing. De perfecte tandem om hun eigen label uit de grond te stampen, vonden ze. Rosie Antwerp staat voor betaalbare, luxueuze mode met grafische prints. Afgelopen weekend openden ze een eigen winkel in de Nieuwe Gaanderij in Antwerpen.

De ex-studente van de Antwerpse modeacademie Meryll Rogge verliet in 2008 de schoolbanken om bij Marc Jacobs aan de slag te gaan in New York. Vorig jaar richtte ze haar eigen merk op met groots succes. De internationale pers is vol lof en haar ontwerpen zijn te koop bij talloze prestigieuze boetieks wereldwijd.

Girls of Dust is de vrouwelijke tegenhanger van het kledingmerk Eat Dust. Ook bij deze labels staan ethische producten, gemaakt in Europa, met respect voor tradities maar steeds met een hedendaagse twist, centraal. De inspiratie halen oprichters Rob Harmsen en Keith Hiocouit veelal uit werkkleding en legeruniformen.

Julia June pakt voor dit najaar uit met begeerlijke breisels van alpaca en mohair. Deze fijngebreide trui in lichtblauw is onze favoriet.

Het succesverhaal van het merk Caroline Biss start in het jaar 1963 toen modeontwerpster Celeste de Hauwere haar modeatelier begon in het Belgische Lebbeke. Het merk doet het bijna zestig jaar later nog steeds bijzonder goed, en deze geweldige metallic feestjurk is daar het perfecte bewijs van.

Het oudste huis voor fijne lederwaren ter wereld… En dat van Belgische bodem. Veel meer uitleg heeft Delvaux niet nodig.

Christian Wijnants studeerde in 2000 af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen. Zijn afstudeercollectie won de Dries Van Noten Award en werd bekroond met de Grand Prix op het prestigieuze Festival d’Hyères. Drie jaar later lanceerde hij zijn eigen gelijknamige modelabel dat nog steeds volledig in eigen handen is. Hij heeft ondertussen een eigen flagship store in Antwerpen en een vrouwen- én mannencollectie.

Meer weten over het beloftevolle nieuwe modemerk CAP Studio? Lees dan hier een interview met oprichter Eduard Both.

Bernadette is het merk van moeder-dochterduo Charlotte en Bernadette De Geyter. Hoewel het label nog maar een kleine drie jaar geleden werd opgestart, gaat het bijzonder hard. De romantische zijden jurken, peignoirs en kimono’s met bloemenprint worden op alle grote e-commerceplatformen en via heel wat topboektieks verkocht. Deze trui maakt deel uit van de eerste knitwear collectie van het merk.

Collectors Club is het project van Nele en Veerle Van Doorslaer, de zussen achter de multimerkenboetieks A Suivre. Met hun collecties streven ze naar sprekende essentials voor gedreven vrouwen – zeg maar ‘collectors items’. Ze halen hun inspiratie bij persoonlijkheden als Elizabeth Peyton, Anaïs Nin en Zaha Hadid.

LolaLiza viert haar twintigste verjaardag met de Dance with us-collectie die volledig in het teken staat van – je raadt het al – feest. Denk daarbij aan jurken in felle kleuren en spannende materialen, oversized mantels en véél dierenprint. Om de stukken toegankelijk te maken voor iedere vrouw, zijn ze beschikbaar tot maat 48.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Belgische mode, Week van de belgische mode.