Daishi Luo, China
Dit bericht op Instagram bekijken
“Ik denk vaak na over wat ik wil doen als individu, als kunstenaar, en het feit dat ik een vrouw ben, beperkt me niet. De laatste tijd concentreer ik me op het introduceren van de logica van biologische groei in creatie, op ‘controle verliezen in controle’. Ik laat wetenschap en design samensmelten via video, beeldhouwkunst en installaties.”
“De roze tinten van het gedeconstrueerde pied-de-poule-patroon zijn vergelijkbaar met die in de fresco’s van Dunhuang (stad in China, nvdr). Elk van de 300 ‘vogels’ is anders, met nerven als rozenblaadjes, belichamen ze telkens een unieke vrouw en vertegenwoordigen ze Miss Dior. Ze vliegen de lucht in vanuit de zilveren boog, maar vliegen ook terug vanuit de lucht naar de fles, samenkomend in een sculptuur van zachtheid, kracht, macht en droom.”
Bethan Laura Wood, Verenigd Koninkrijk
Dit bericht op Instagram bekijken
“Ik ben trots een vrouwelijke ontwerper te zijn. Als kind zei mijn moeder dat mijn behoefte om te creëren en experimenteren net zo noodzakelijk voor me was als ademhalen. Er is geen scheiding tussen mij en mijn werk.”
“Ik heb een praktijk met een gemengde disciplines. Verwijzend naar de architecturale vorm van Miss Dior, de zilveren versieringen en het pied-de-poule-motief, heb ik besloten een folly te creëren: gebogen bogen van geborsteld staal met pied-de-poule-motief, die de flacon van Miss Dior omhullen en versierd zijn met gevulde glazen bloemen die de bloemige noten van het parfum accentueren. Zo kon ik gebruik maken van de kleuren die in de verschillende versies van het parfum voorkomen, van pittig limoengroen tot honinggeel en suikerroze. Het ontwerp gaat over de verfijndheid en kracht van de vrouw.”
Ingrid Donat, Frankrijk
“Ik ben opgegroeid in Zweden. Ik hou van de wildernis, de schoonheid van onverwachte landschappen met alle kleuren die toevallig zijn gerangschikt. Je kan dat vergelijken met vrouwelijkheid: het kan aangeboren zijn of het kan een voorstelling zijn, het hangt ervan af hoe ieder van ons besluit het te beleven. Een vrouw hoeft niet vrouwelijk te zijn om een vrouw te zijn, het gaat allemaal om houding.”
“Voor mij is het creatieve proces heel persoonlijk. Maar ik hou van zusterschap. Door de geschiedenis van dit parfum te onderzoeken, kwam ik meer te weten over Catherine Dior. Een buitengewone vrouw. Zij bood een belangrijke weerstand tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zij inspireerde mij tot het idee om vrouwelijkheid te omhullen in een bronzen schild, dat symbool staat voor kracht, veerkracht en bescherming.”
Lees ook: De beauty- en badkamergeheimen van Marie Wynants
Bianca Beck, Verenigde Staten
“In mijn werk verken ik inclusieve ideeën over gender, seks en queerness en vanuit deze ideeën creëer ik expressief geschilderde sculpturen. Ik wil dat mijn installaties geladen aanvoelen, als een dansvloer of een protest. Elk beeld onthult een vloeibaarheid als je er omheen beweegt.”
“Voor dit specifieke werk werd ik geïnspireerd door de dynamiek en vloeibaarheid van genderexpressie en ervaring. Dit werk had voor mij iets weg van sciencefiction – de fles wordt een schepsel, het levenloze wordt tot leven gewekt, het kunstwerk lijkt te bewegen, maar staat stil. Als ik vooruit kijk, zie ik radicale mogelijkheden. Ik stel me mijn sculpturen voor als afgezanten van een toekomst vol liefde, trots en verbondenheid.”
Haruka Kojin, Japan
“Ik koos de verschillende bloemen uit de compositie van de Miss Dior-geur – roos, jasmijn, lelies – gevat in een ruimte van acryl met pied-de-poule-patroon. In het Japans noemen we pied-de-poule ‘chidori-goshi’, wat ‘duizend vogels’ betekent.”
“Ik heb de verschillende bloemen, natuurlijke of kunstmatige, die de synthetische ingrediënten vormen van het parfum Miss Dior, materieel voorgesteld. Ik heb ze van elkaar geïsoleerd en ze vervolgens in de ruimte weer bij elkaar gebracht. Ik wilde de antagonistische spanning tussen het natuurlijke en het kunstmatige zichtbaar maken. Laten zien dat de natuur zelf kunstmatig is.”
Morgane Tschiember, Frankrijk
“Voor mij is de vrouw poëzie, van het Griekse poiesis, dat schepping betekent. Vrouwelijkheid is een vorm die tegenstellingen uitbeeldt: ingetogen en stoutmoedig, zacht en levendig. Als kind wilde ik alleen maar naakt zijn in de natuur. We moeten tijd doorbrengen in de natuur, om onze kinderen te tonen dat zij de oorspronkelijke Moeder is.”
“Ik heb er niet voor gekozen om kunstenaar te worden. Ik heb nooit iets anders gedaan, het is mijn leven. Op elk moment ontstaan er verbanden tussen een zin, een licht, een gebaar… en ik neem het allemaal in me op, verteer het en schrijf het over. Ik woon niet in de buurt van mijn atelier, anders zou ik er de hele tijd zijn. Het vergt kracht om een kunstenaar te zijn. Niets is gemakkelijk. Ik ben nooit tevreden met mijn werk.”
Marcella Barcelo, Spanje
Dit bericht op Instagram bekijken
“Voor mij is kunst een dagelijkse praktijk die altijd natuurlijk was, maar nu noodzakelijk en dringend is geworden. In mijn atelier ben ik noch een vrouw noch een man, ik schilder, ik spreek niet, ik vermom me niet. Ik vind het nog steeds moeilijk om mezelf een vrouwelijke kunstenaar te noemen, want mijn hele jeugd lang is me verteld dat vrouwen nooit goede kunstenaars zouden kunnen zijn. Ik ben niet als meisje opgevoed, en ik leer nog steeds het feit te aanvaarden dat ik een vrouw ben. Toen ik een tiener was, werd ik me bewust van mijn lichaam, ik wilde anders zijn, ik vermomde me. Maar het is moeilijk om in vermomming door het leven te gaan. Voor mij zijn geuren geesten. Parfum is een waarheid.”
Lees ook: Dit wil je dit najaar zien, doen en beleven in Parijs
Pia Maria Raeder, Duitsland
“Het feit dat vrouwelijke kunstenaars worden ondervraagd over hun vrouw-zijn en kunstenaar-zijn, stelt de vrouwelijke conditie ter discussie: zijn vrouwelijke kunstenaars legitiem? Ik denk niet dat mannen gevraagd wordt wat het voor hen betekent om mannelijke kunstenaars te zijn. Ik geloof in een zusterschap van creatie. Ik ben gesteund door zoveel vrouwen: binnenhuisarchitecten, kunstenaressen… Voor mij is creatie een liefdesverhaal. Ik praat met mijn “schepsels” – zo noem ik ze – ik zeg ze gedag als ik de studio binnenkom en ik kus ze vaarwel voor ze worden verscheept.”
“Het dragen van een parfum is als jezelf kleden in vloeibare emoties. Mijn moeder en ik deelden deze passie. Toen ze overleed, gaf het me veel troost om het parfum te ruiken dat ze altijd droeg.”
Anya Keylar, Verenigde Staten
“Mijn praktijk stelt me in staat tijd te besteden aan dingen die moeizaam, pijnlijk en tijdrovend zijn. Maar ik kan niet gelukkiger zijn als ik ze doe. Ik weet hoe gelukkig ik ben als ik de hele dag kunst mag maken.”
“Het patroon van het handgemaakte textiel dat het hele werk bedekt, ontstond toen ik me de subtiele allure van een regenachtige dag in Parijs voorstelde. En hoe een bepaalde houding dat gevoel van iets mystieks dat in de lucht hangt, zou kunnen omvatten. Ik hou ervan hoe parfum iemands aanwezigheid kan uitstralen. Een van mijn favoriete geuren is lavendel, omdat het me doet denken aan mijn eerste daktuin die ik kweekte in New York, waar ik opgroeide.”
Sabine Marcelis, Nederland
“Ik hou ervan om materiaal uit te dagen en om te zien wat het kan worden. Elk project is voor mij een reden om de grenzen een beetje verder te verleggen. Dit werk was de eerste keer dat we probeerden giethars op deze manier te buigen. Ik wilde het lint overdrijven en het het enige element laten zijn dat het parfumflesje in de ruimte laat zweven. De zwaartekracht tarten.”
“Geur is een geweldige geheugentrigger. Een van mijn favoriete geuren is de mimosabloem. We hadden ze in huis toen mijn baby werd geboren. Een jaar later, toen ze weer bloeiden, kwamen alle herinneringen aan het krijgen van een pasgeborene en deze speciale tijd weer boven.”
Lees ook: De samenwerking tussen Uniqlo en Jil Sander is terug voor de herfst/winter 2021
Hua Wang, China
Dit bericht op Instagram bekijken
“Ik ben eerst een persoon dan een vrouw, ik ben eerst een vrouw dan een artiest. Ik werk meestal alleen, ik hou van kunst maken, ik besteed het grootste deel van mijn tijd aan kunst, daarom ben ik een kunstenaar. Mijn creatieve praktijk kan gezien worden als mijnbouw, het belangrijkste is om niet te stoppen met zoeken.”
“Ik wil de vrijgevigheid van vrouwen vieren. Mijn werk ‘Love is a gift’, bedoeld als een monumentale sculptuur die liefde en verbondenheid symboliseert. Om de boogvorm in keramiek weer te geven was een uitdaging. Ik wil dat het publiek de kracht voelt in de gebogen contour, op het harde en gladde porseleinen oppervlak.”
Mimosa Echard, Frankrijk
Dit bericht op Instagram bekijken
“Ik wilde de kenmerken van Miss Dior – de bedeltjes, de roze vloeistof, de geknoopte strik – integreren in een compositie die het organische en het synthetische integreert. In de flacons zitten stukjes juweel, koptelefoon, elektronica, vezels… Het wordt een soort pop ready-mate.”
“Ik heb het futuristische visioen van een vloeibaar parfum in een staat van mutatie teweeggebracht. Een vrouw getransformeerd door technologie, bloemen uploadend als Instagramberichten. Miss Dior is niet de geur van een onschuldige bloemenvrouw. Het is de geur van een tiener die een transformatie ondergaat, die zich losmaakt van wat haar bindt.”