De kernboodschap van de campagne: elk lichaam is mooi en mag gevierd worden. Samen met Belgische influencers, die op sociale media ook kritiek krijgen op hun lichaam, roept Dove iedereen op om zich uit te spreken tegen bodyshaming en voor body love.
Lees ook: Ongelijkheid doodde tijdens de pandemie elke 4 seconden 1 persoon
Vrouwen krijgen het vaakst kritiek op hun gewicht: meer dan 6 op 10 van de Belgische vrouwen is wel eens te dik genoemd en bijna twee op de tien te dun. Een kwart krijgt bovendien te horen dat ze ‘te curvy’ zijn. Daar stopt het niet: vrouwen moeten aanhoren dat ze te klein zouden zijn (15%), te grote borsten zouden hebben (16%) of net te kleine borsten (15%) en 8% van de Belgische vrouwen heeft wel eens gehoord dat ze te mannelijk zouden zijn.
Persoonlijk
En die commentaar wordt in ons land meestal persoonlijk gegeven. De meeste vrouwen gaven dan ook aan dat ze de kritiek in het echt moesten aanhoren, door een vreemde (49%), door familie (47%) en vrienden of kennissen (56%). Het is een probleem dat bij alle leeftijden hoort. Maar vrouwen tussen de 18-34 krijgen het wel het zwaarst te verduren: bijna 7 op de 10 van hen krijgt te maken met bodyshaming. Ook krijgen ze online en op sociale media doorgaans meer kritiek: terwijl dit in heel België op zo’n 15% ligt, wordt dit voor de 18-34 jarigen maar liefst een kwart van de bevraagden.
Lees ook: Wat is het favoriete standje van vrouwen en andere prangende seksvragen
Juist daarom zet verzorgingsmerk Dove zich al jaren in voor een meer inclusief beeld van schoonheid waar alle vrouwen zich comfortabel bij kunnen voelen. Met hun nieuwe Dove Body Love-campagne willen ze bodyshaming de wereld uitwerken en meer focussen op liefde voor het lichaam.
De nieuwe campagne gaat hand in hand met hun nieuwe lijn die eveneens de boodschap heeft lief te zijn voor je lichaam. Bestaande, geliefde producten kregen het ‘Body Love’-zegel op elke verpakking: zo wil het merk vrouwen eraan herinneren dat er elke dag tijd zou moeten zijn voor selfcare.