1 op 2 Belgische vrouwen krijgt te maken met bodyshaming
© Imaxtree

1 op 2 Belgische vrouwen krijgt te maken met bodyshaming

Leestijd: 1 min

Meer dan de helft van de Belgische vrouwen krijgt weleens te maken met bodyshaming ofwel, ongevraagde kritiek op haar lichaam. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Dove. Het verzorgingsmerk, dat al jarenlang voorvechter is van echte schoonheid, vindt dat dit moet stoppen en lanceert daarom de Dove Body Love-campagne doorheen België.

/

De kernboodschap van de campagne: elk lichaam is mooi en mag gevierd worden. Samen met Belgische influencers, die op sociale media ook kritiek krijgen op hun lichaam, roept Dove iedereen op om zich uit te spreken tegen bodyshaming en voor body love.

Lees ook: Ongelijkheid doodde tijdens de pandemie elke 4 seconden 1 persoon

Vrouwen krijgen het vaakst kritiek op hun gewicht: meer dan 6 op 10 van de Belgische vrouwen is wel eens te dik genoemd en bijna twee op de tien te dun. Een kwart krijgt bovendien te horen dat ze ‘te curvy’ zijn. Daar stopt het niet: vrouwen moeten aanhoren dat ze te klein zouden zijn (15%), te grote borsten zouden hebben (16%) of net te kleine borsten (15%) en 8% van de Belgische vrouwen heeft wel eens gehoord dat ze te mannelijk zouden zijn.

/

Persoonlijk

En die commentaar wordt in ons land meestal persoonlijk gegeven. De meeste vrouwen gaven dan ook aan dat ze de kritiek in het echt moesten aanhoren, door een vreemde (49%), door familie (47%) en vrienden of kennissen (56%). Het is een probleem dat bij alle leeftijden hoort. Maar vrouwen tussen de 18-34 krijgen het wel het zwaarst te verduren: bijna 7 op de 10 van hen krijgt te maken met bodyshaming. Ook krijgen ze online en op sociale media doorgaans meer kritiek: terwijl dit in heel België op zo’n 15% ligt, wordt dit voor de 18-34 jarigen maar liefst een kwart van de bevraagden.

Lees ook: Wat is het favoriete standje van vrouwen en andere prangende seksvragen

Juist daarom zet verzorgingsmerk Dove zich al jaren in voor een meer inclusief beeld van schoonheid waar alle vrouwen zich comfortabel bij kunnen voelen. Met hun nieuwe Dove Body Love-campagne willen ze bodyshaming de wereld uitwerken en meer focussen op liefde voor het lichaam.

De nieuwe campagne gaat hand in hand met hun nieuwe lijn die eveneens de boodschap heeft lief te zijn voor je lichaam. Bestaande, geliefde producten kregen het ‘Body Love’-zegel op elke verpakking: zo wil het merk vrouwen eraan herinneren dat er elke dag tijd zou moeten zijn voor selfcare.

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.