Inkopers zijn de vormgevers van de mode-industrie. Ze zijn de finale stem als het gaat over welke stuks van de catwalk of beurs in de winkel en uiteindelijk in onze garderobe terechtkomen. Om een idee te geven van hoe het er voor corona aan toe ging: in februari/maart en september/oktober reisden ze van New York en Milaan tot Parijs om nieuwe collecties en merken te ontdekken. Ter plekke konden inkopers ‘schrijven’, wat wil zeggen dat ze aangeven welke items ze willen verkopen in hun winkel. Op basis daarvan bepaalden merken welke stuks al dan niet in productie gingen.
Alleen, corona heeft ook de mode-industrie flink door elkaar geschud. De wereld rondvliegen en met honderden in één ruimte de nieuwe collecties bekijken, is niet meer vanzelfsprekend. Modeshows zijn geannuleerd, worden vervangen door een digitaal platform, of alleen de belangrijkste spelers mogen fysiek kijken. Het traditionele beursseizoen davert net zo op z’n grondvesten. De belangrijkste mannen-modebeurs Pitti Uomo wordt uitgesteld tot januari 2021, het Deense CIFF liet enkel landgenoten toe, Lingerie Pro slaat een seizoen over en ook Modefabriek organiseert voorlopig geen fysieke editie. Wie geen seizoen wil of kan overslaan, wordt gedwongen tot een andere aanpak.
De White-beurs in Milaan organiseerde bijvoorbeeld een aangepast fysiek event en lanceerde ook de eerste keer een digitale editie. CEO Brenda Bellei Bizzi: “Pas begin augustus kregen we van de Italiaanse overheid een ‘go’ voor de beurs eind september. In allerijl maakten we de oefening om aan alle coronamaatregelen te voldoen. Een derde minder merken presenteerde hun collecties om afstand te bewaren, mondmaskers en handgel waren in overvloed aanwezig, en veel activiteiten zoals shows vonden buiten plaats. Niets doen was nooit een optie. Als je wil overleven, moet je doorgaan. We moeten samen vechten tegen het virus, alleen zo kunnen we winnen.”
Vermoeiend digitaal
“Voor hen die hun land niet uit wilden of mochten, organiseerden we aanvullend een digitale editie”, vertelt Brenda. “Twee jaar geleden begonnen we aan de voorbereiding van ‘White B2B marketplace’. We moesten dus gelukkig niet van nul beginnen. Op het platform brengen we merken, winkels en inkopers samen. Rechtstreeks kleding aankopen is een optie, en het is een handige promotietool voor kleinere spelers. Een compleet nieuwe ervaring en dat maakt het net zo leuk. We hebben onze partners extra gepusht om hier creatief en professioneel mee om te springen. Zodat digitaal hopelijk een valabel alternatief voor de fysieke beurs wordt. Belangrijk, aangezien we niet weten wat de toekomst brengt met corona.”
Marjan Eggers is de vrouw achter de luxeboetieks Louis in Antwerpen en Knokke en Acne Studios Lombardenvest. Wild wordt ze niet van de virtuele shows en digitale presentaties. “Ik vind ze vermoeiend”, vertelt ze ons. “Stel je even voor: een vijftigtal inkopers zitten tijdens een Zoom-meeting allemaal door elkaar te praten over de stuks die ze willen verkopen. Doe daar nog de nodige ruis en wat technologische haperingen bij, en de chaos is compleet. Ik werk voor Louis met partners op lange termijn en ben goed bekend met het DNA van deze modehuizen. Ik kan die digitale aankopen lezen en had mij goed voorbereid. Voor iemand die net begint, is dat anders. Hoe goed de kwaliteit van sommige lookbooks en line sheets ook is, de pasvorm en details blijven moeilijk waar te nemen. De collecties worden bovendien ontworpen zodat de zaken herkenbaar zijn. Op lange termijn gaat dat creativiteit tegen. Van vernieuwing kan je niet meer spreken.”
Lydie Leers, hoofdinkoper dameskleding bij multibrandboetiek Verso, koopt dit seizoen ook alles digitaal aan. “Omdat de meeste merken de eerste keer online presenteren, is de verscheidenheid enorm. Soms zijn de stoffen heel onduidelijk te zien en lijken prints haast ton sur ton, andere maken de collectie bijna even voelbaar als op de catwalk. In deze periode kopen we de lente-zomercollecties aan, wat een groot voordeel is. Je moet geen rekening houden met hoe dikke stoffen vallen, of jassen niet te zwaar zijn en laarzen niet te hoog. Ik vrees voor de winter als het aankopen nog steeds digitaal gebeurt.”
Chaos
De verregaande digitalisering van het inkoopproces doet de vraag rijzen of inkopers en winkels niet overbodig worden. Kunnen we niet zelf aankopen bij merken online? Zo simpel is het niet. Per seizoen ontwerpt elk modehuis tot 3.000 kledingstukken en accessoires. Een week na de show of presentatie moet de selectie van inkopers klaar zijn zodat het productieproces kan starten. Zonder hen moet de hele wereld tegelijkertijd op een paar dagen een keuze maken tussen honderden duizenden kledingstukken en merken. Met beperkte kennis van het aanbod, hoe collecties zijn opgebouwd of hoe stoffen vallen. Wie het aanbod op sommige webshops nu al overweldigend vindt, zet zich maar beter schrap.
Om de keuzestress nog te vergroten, moet je 6 maanden vooruitdenken. In de winter moet je weten of je een nieuw badpak wil, welk model en van welk merk. Bijgevolg moet je een halfjaar geduld hebben voor het badpak arriveert. Als het al in productie gaat. Kozen te weinig mensen hetzelfde stuk uit in jouw maat, beginnen de fabrieken er niet aan. Eens je daarvan op de hoogte bent, is de inkoopweek gedaan. Naar een nieuw badpak kan je fluiten volgende zomer. Zonder winkels die elk seizoen vast aankopen, zouden tenslotte bijna alle merken in grote financiële onzekerheid verkeren. Ruimte voor creativiteit blijft er niet meer over. Of hoe alles bij het oude laten soms gewoon beter is.