Week tegen Straatintimidatie: vrouwen voelen zich onveiliger dan ooit
© L'Oréal Paris

Week tegen Straatintimidatie: vrouwen voelen zich onveiliger dan ooit

Door Enya Torrez
Leestijd: 2 min

Eén op de drie vrouwen heeft in het afgelopen jaar ten minste één keer te maken gehad met seksuele intimidatie op een openbare plaats. Ter gelegenheid van de Internationale Week tegen Straatintimidatie organiseert L’Oréal Paris daarom het trainingsprogramma 'Stand Up Against Street Harassment'.

/

De brutale moord op Sarah Everard die spoorloos verdween toen zij in Londen op weg was naar huis, heeft op sociale media geleid tot een hernieuwde discussie over de veiligheid van vrouwen op straat. Ook in eigen land zijn we de moord op Julie Van Espen nog lang niet vergeten. De twee (en nog veel te veel andere) vrouwen tonen niet alleen aan hoe slecht het kan aflopen als je als vrouw alleen op straat wandelt, het legt ook een dieper probleem bloot. Namelijk dat van straatintimidatie in de brede zin van het woord.

Lees ook: Website ‘Everybody Is Invited’ verzamelt getuigenissen over seksueel misbruik op school.

Uit onderzoek van L’Oréal Paris in samenwerking met Ipsos blijkt dat seksuele intimidatie op straat nog steeds een grote bezorgdheid is bij vrouwen. En de situatie is er allesbehalve op verbeterd tijdens de COVID-19-pandemie. Uit de resultaten, afkomstig uit 14 landen met meer dan 14.000 deelnemers, blijkt dat vrouwen een verhoogd onveiligheidsgevoel ervaren op openbare plaatsen: 75% van de vrouwen vermijdt bepaalde openbare ruimtes om seksuele intimidatie te voorkomen, 59% past hun kleding en uiterlijk aan, en 54% vermijdt bepaalde transportmiddelen.

Lockdowns verergeren situatie

Doordat veel landen het afgelopen jaar massaal in lockdown zijn gegaan, is het gevoel van onveiligheid nog groter geworden: 72% van de respondenten gelooft dat het dragen van een mondmasker de daders in staat stelt om zich te verschuilen en zich onschendbaar te voelen. Misschien wel het meest merkwaardige is dat het stijgende onveiligheidsgevoel overeen komt met een groot aantal respondenten, namelijk 42%, dat sinds het begin van de crisis getuige is geweest van ten minste één incident van seksuele intimidatie. En dat terwijl we net veel minder het huis verlieten.

Lees ook: De meest vrouwonvriendelijke uitspraken uit de sportwereld.

Sommige cijfers tonen bovendien aan hoe wijdverspreid het probleem van straatintimidatie is: 80% van de vrouwen kreeg ten minste één keer in haar leven te maken met seksuele intimidatie op een openbare plaats. Alle respondenten uit alle landen melden een hoge mate van blootstelling aan deze incidenten (bv. 80% in het VK, 94% in Zuid-Afrika, 92% in Mexico, 85% in Thailand of 84% in Canada).

Ondanks de omvang van dit probleem blijven er misvattingen over bestaan en is er nood aan sensibilisering over de schaamte en schuldgevoelens die vaak aanwezig zijn bij de slachtoffers. Zo legt 53% van de respondenten in sommige gevallen de schuld bij de vrouwen omwille van hun houding, gedrag of uiterlijk (55% mannen, 50% vrouwen).

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Touche Pas À Ma Pote (@tpampbelgique)

/

Stand Up Against Street Harassment

Aangezien 86% van de respondenten aangeeft dat er een gebrek aan training is over hoe je moet tussenkomen tijdens een incident, lanceerde L’Oréal Paris in samenwerking met Hollaback!, een internationale organisatie die alle vormen van intimidatie een halt wil toeroepen, het trainingsprogramma Stand Up Against Street Harassment.

Stand Up focust enerzijds op het vergroten van het bewustzijn over intimidatie op straat en anderzijds op het opleiden van 1 miljoen mensen tegen 2021 aan de hand van de 5D’s-methodologie. De 5D’s (Direct, Distract, Delegate, Document, Delay) zijn vijf simpele en effectieve middelen om mensen veilig te leren regelen wanneer ze slachtoffer of getuige zijn van een intimidatie op straat. Tot op vandaag zijn 180.000 mensen getraind met Stand Up. Nog voor het einde van het jaar zal L’Oréal Paris het programma ook uitrollen in België.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Intimidatie, Seksueel geweld, Seksueel ongewenst gedrag.