Wat liep er mis met de nieuwste campagne van Balenciaga?
© Balenciaga

Wat liep er mis met de nieuwste campagne van Balenciaga?

Leestijd: 2 min

Op sociale netwerken woedt al enkele dagen een controverse rond het Franse luxehuis. Aan de oorsprong lag een reclamecampagne die inmiddels is ingetrokken, gevolgd door het indienen van klachten en het aan de schandpaal nagelen van verschillende modefiguren waaronder Demna Gvasalia en de styliste Lotta Volkova. 

/

De seizoensgebondenheid van de mode dicteert dat wanneer de feestdagen naderen, merken campagnes beginnen te lanceren voor hun zomercollecties. Gewoonlijk is dit een kans om uit te vinden welke modellen en beroemdheden hot zijn, maar dit jaar lijkt het iets anders te gaan. De reden? Twee Balenciaga-campagnes zijn al enkele dagen onderwerp van hevige kritiek, waarbij het merk ervan wordt beschuldigd kinderen te seksualiseren.

Balenciaga lente-zomer 2023 campagne: teddyberen, harnassen en kinderen als modellen

We moeten terug naar 16 november 2022 om de omvang van deze eindeloze controverse te begrijpen. Op die dag onthulde het merk op zijn sociale netwerken het resultaat van zijn accessoirecampagne voor lente-zomer 2023, vereeuwigd door fotograaf Gabriele Galimberti, met onder meer juwelen en andere hoogwaardige objecten.

Het decor? De mannequins, kinderen, omgeven door voorwerpen die verwijzen naar de BDSM (Bondage, Sado-Masochistische) tegencultuur. Met name teddyberen met lederen tuigen en halsbanden met hangslot. Tot grote shock van heel wat mensen die het merk vervolgens rechtstreeks aanspraken op de campagne. Het merk bood snel zijn excuses aan en stelde in een verhaal op zijn Instagram-account – dat inmiddels is verwijderd – : “Onze pluche tassen hadden niet met kinderen in deze campagne mogen figureren. We hebben de campagne onmiddellijk van alle platforms verwijderd.”

De fotograaf, die ook op sociale netwerken werd in vraag gesteld, zei op zijn beurt tegen CNN: “Ik ben niet in de positie om commentaar te geven op de keuzes van Balenciaga, maar ik moet benadrukken dat ik geen recht had om de producten, noch de modellen, noch de combinatie daarvan te kiezen. Als fotograaf werd mij alleen gevraagd de gegeven scène te belichten en de opnamen te maken volgens mijn kenmerkende stijl”.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door TanenaRadfem (@tanenaradfem)

Hij voegde eraan toe: “Ik vermoed dat iedereen die geneigd is tot pedofilie en het web afspeurt, helaas maar al te gemakkelijk toegang heeft tot beelden die totaal anders zijn dan de mijne, absoluut expliciet in hun afschuwelijke inhoud. Lynchings zoals deze zijn gericht op de verkeerde doelen en leiden af van het echte probleem, en de criminelen.”

Een uitspraak die door velen onmiddellijk als ontkrachtend werd bekritiseerd. Maar daar eindigt de zaak niet. Het nam een nieuwe wending toen sommige internetgebruikers een ongebruikelijk document opmerkten dat verscheen in de begin november verschenen Balenciaga lente-zomer 2023 campagne, waaraan onder andere Bella Hadid en Nicole Kidman deelnamen, waarin de samenwerking tussen het luxelabel, waarvan Demna Gvasalia artistiek directeur is, en Adidas wordt gepromoot.

/

Lees ook: Accessoire van dit seizoen: de balaclava

Het document is een pagina uit een beslissing van het Hooggerechtshof – de hoogste rechterlijke instantie in de Verenigde Staten – die een federale wet handhaaft die de verspreiding van kinderporno verbiedt.

“Wij verontschuldigen ons voor het plaatsen van verontrustend materiaal in onze campagne. Wij nemen deze zaak zeer ernstig en ondernemen juridische stappen tegen de partijen die verantwoordelijk zijn voor de creatie van de set en de opname van niet-goedgekeurde elementen voor onze Lente 23 campagne shoot”, zei Balenciaga destijds, “Wij veroordelen krachtig kindermisbruik in al zijn vormen. Wij verdedigen de veiligheid en het welzijn van kinderen”.

Naar aanleiding hiervan heeft Balenciaga besloten juridische stappen te ondernemen tegen North Six, Inc en haar agent Nicholas Des Jardins, die de beledigende campagnes heeft ontworpen.

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Balenciaga.