Hoe make-up met glitter dankzij ‘Euphoria’ de wereld veroverde
© Launchmetrics

Hoe make-up met glitter dankzij ‘Euphoria’ de wereld veroverde

Door Charlotte Brunel
Leestijd: 1 min

De HBO-serie Euphoria blijft mode– en beautytrends beïnvloeden. ‘Euphoriamake-up’ staat voor gezichten vol glitters, strassteentjes en parels. De trend is feestelijk en extravagant, en bovenal geliefd bij jonge beautyqueens.

/

Een parade van gekleurde steentjes rond de wenkbrauwen van Conner Ives. Een heleboel edelstenen, parels en kristallen delicaat aangebracht rond de ogen van Simone Rocha en slingers van stras en glinsterende logo’s die gezichten sieren bij Burberry. Veel beautylooks tijdens de defilés herfst-winter 2022-2023 staan in het teken van de gezichtsdecoratie.

Na twee jaar achter het masker, willen we duidelijk opsmuk: niet alleen met surrealistische kledingsstukken, maar ook op ons gezicht en lichaam met stras, studs, parels en sterren. “Mensen zijn voortdurend op zoek naar nieuwe materialen om hun schoonheid te accentueren”, zegt visagiste Amrita Mehta aan het tijdschrift i-D. “Juwelen en ornamenten maken deel uit van veel verschillende culturen, het is eigenlijk gewoon een andere, nieuwe vorm van gezichtsversiering. Het is interessant hoe de trend zich wereldwijd verspreidt en hoe elke persoon hem interpreteert. En als een beetje glitters je humeur kunnen opkrikken, of je een funky touch geven in deze onvoorspelbare tijden, waarom zou je dan aarzelen? Wees niet bang en versier naar hartenlust. Of het nu gaat om een klein stickertje op je wangen of een volledig bezet oog: je kan ermee spelen en er bestaat geen juiste of foute manier.”

Lees ook: Hoe kies je (goed) je kerstboom?

Gezichtsjuwelen hadden eerder hun moment de gloire in de jaren 90 met de Y2K Club Kid-cultuur. Björk pronkte met kristalstenen onder de ogen op de cover van haar album Debut en Gwen Stefani stal de show met looks gebaseerd op een bindi, een stip op het voorhoofd zoals bij Hindoevrouwen. De huidige nostalgie naar de jaren 2000 heeft de comeback versneld met de reeks Euphoria die het fenomeen populair maakte bij Generatie Z. De emoties en het humeur van de verschillende personages worden benadrukt met
ultra-expressieve make-up, waarin stras en glitters de hoofdrol spelen. Zo democratiseerde de visagiste van de reeks, Doniella Davy, het idee van emotionele glam. Haar looks zijn zo succesvol dat ze afgelopen juni haar Half Magic-lijn lanceerde, met bijvoorbeeld oranje studs en makkelijk aan te brengen kristallen.

/

Eindeloze mogelijkheden en bescheiden prijzen

De eenvoud heeft alles veranderd. Voor wat valsewimperlijm en een strook stickers moet je geen professional zijn. De effecten en mogelijkheden van gezichtsdecoratie zijn eindeloos, de prijzen blijven bescheiden. “Draag glitters in de supermarkt en wees niet bang voor stras, ongeacht de gelegenheid”, adviseert Davy, die mensen aanmoedigt de regels tussen dag- en avondmake-up en hun remmingen te doorbreken. Gezichtsdecoratie is een briljante en speelse vorm van rebellie tegen de heersende conformiteit en somberheid.

Lees ook: Antwerpen: 3 nieuwe winkels die het bezoeken waard zijn

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.