Hier zitten wij dan, smachtend naar het begin van het nieuwe jaar zodat we de stroom van lente- en zomertrends op je kunnen loslaten. De modehuizen hanteren echter een heel andere kalender. Terwijl de eerste zwierige jurken en luchtige pantalons momenteel in de winkels verschijnen, leggen designers de laatste hand aan de voorbereidingen voor fashion week in februari, waar ze hun najaarscollecties zullen tonen. In mei zien we de silhouetten van de resort- en cruisecollecties verschijnen: gepaste zomeroutfits voor de happy few die midden in de winter naar de andere kant van de wereld trekken om te ontsnappen aan de koude.
Aan het einde van de zomer, in september, blikken we vooruit naar de lente van het volgende jaar, om zo de cirkel rond te maken naar pre-fall in november en december.
Pre-fall of de dictatuur van de nieuwigheid
Pre-collecties zijn het strategische antwoord van de industrie op de constante vraag naar nieuwigheden van de consument. Ook het see now, buy now-principe gaat in op die ongeduldigheid, met als gevolg dat de modekalender de laatste jaren op zijn kop is gezet. Zo toonde Tommy Hilfiger bijvoorbeeld afgelopen fashion week geen lentesilhouetten, maar zijn capsulecollectie in samenwerking met Gigi Hadid. Door de stuks sneller beschikbaar te maken verhinderen de modehuizen tevens dat grote, betaalbare ketens een graantje meepikken en de trends geïntroduceerd door de designers afsnoepen (we kijken naar jou, Zara).
De tussencollecties worden meestal gepresenteerd in een intiemere setting dan de grote shows tijdens de fashion weeks. De designers nodigen een select publiek journalisten, influencers en in het bijzonder internationale handelaars uit, vaak in hun eigen studio, en lichten hun inspiratie toe. De kleinschaligheid en intimiteit wil ons doen vergeten dat deze collecties nog meer dan hun grote zussen moeten verkopen. De items zijn draagbaar, (ietsje) betaalbaarder en hypertrendy. “Het is het seizoen geworden waarin de meeste kleding verkocht wordt,” vertelde Michael Kors aan de Amerikaanse Vogue in 2010 al. De inkopers blijken volgens de website van Les Echos maar liefst 70% van hun budget te spenderen aan de pre-fall collectie. De kritiek? Die snel toenemende commercialiteit maakt van de modehuizen fabrieken, waardoor er nog weinig ruimte is voor reflectie en creativiteit. Je zou voor minder een mode-burnout krijgen…