Vrouwelijke zelfstandigen: niet ambitieus of gewoon tevreden?
© Shutterstock

Vrouwelijke zelfstandigen: niet ambitieus of gewoon tevreden?

Leestijd: 1 min

“De middenstand regeert het land”, zong Luc de Vos al een hele tijd geleden. En zo blijkt: volgens een EU-rapport uit 2016 creëren KMO's 69,9% van de totale tewerkstelling in België en 62,2% van de toegevoegde waarde. KMO’s zijn daarmee de grootste werkgevers. Vrouwelijke zelfstandigen op kop.

Volgens UNIZO waren er in 2016 39.000 startende vrouwelijke zelfstandigen, het hoogste aantal sinds de start van de metingen.  Waren er in 2001 18.000 startende zelfstandige vrouwen in België, dan verdubbelde dat cijfer vijftien jaar later tot 37.000 in 2015 om te pieken met 39.000 in 2016.

In die vijftien jaar lag het aantal stoppers telkens lager dan het aantal starters, waardoor er een netto instroom is van vrouwelijke zelfstandigen. In de Belgische populatie van zelfstandigen was in 2001 30% vrouwelijk, in 2015 33%. De laatste tien jaar is het aandeel vrouwelijke zelfstandigen in hoofdberoep zo goed als onveranderd gebleven.

Ambitieloos of gewoon tevreden

Daarom alleen al is het goed om KMO’s onder de loep te nemen. Scale Up Teamleader wil een kenniscentrum rond KMO’s worden en voert jaarlijks onderzoeken uit. Dit jaar bestudeerde het de ambitie van de KMO-leiders die tot 50 werknemers hebben.

Wat bleek? 6 op de 10 KMO-leiders wil groeien, maar 4 op de 10 is tevreden met de gewone gang van zaken. De ambitieuze zakenmannen en -vrouwen zijn allen op de digitale boot gesprongen. Digitalisering staat volgens hen garant voor groei.

Opvallend detail: van de 40% niet-ambitieuzen is 60% vrouw. Volgens de studie zouden ze minder zeker zijn van het toekomstbeeld van hun onderneming of gewoon tevreden met de situatie; Hoe het ook zij, ze lijken minder te zoeken naar groei.

Wil je dat Marie Claire dit onderwerp uitspit? Stuur dan een mailtje naar Marie Geukens op mge@marieclaire.be.

Marie Geukens De artikels van >

"Ik hou van geen gedoe, geen ballast, geen stress. Positief gezegd, ik hou van eenvoud, slimme teksten en fijne mensen met een vleugje humor."

Tags: Digitalisering, KMO's, Vrouwelijke ondernemers.