L’enfant terrible van de mode heeft haar bijnaam niet gestolen. We herinneren ons 2014 nog, toen Vivienne Westwood haar oranje haardos tijdens London Fashion Week afschoor om aandacht te vragen voor de opwarming van de aarde. Deze stunt was slecht één van de vele die Westwood uithaalde om haar standpunten op vlak van politiek en milieu over te brengen.
Nog iets dat de Britse ontwerpster aan haar palmares mag toevoegen is dat ze, als koningin van de punk, erin slaagde punk te democratiseren. Vandaag is Vivienne Westwood, meer nog dan een modeontwerpster, een echt cultuuricoon.
Westwood: Punk, Icon, Activist werd geregisseerd door Lorna Tucker, die eerder al kortfilms voor Vivienne Westwood produceerde, alsook films voor merken als Nike en Alexander McQueen. De documentaire bevat verschillende interviews met Westwoods medewerkers, vrienden en familie, waaronder één met haar zoon Joseph Corré.
Tucker maakte zowel gebruik van nieuw materiaal als van archiefmateriaal om een zo volledig mogelijk beeld van het leven en de carrière van Westwood te schetsen. Haar weg naar succes, haar chaotische creatieve wereld, haar relatie met de manager van de Sex Pistols Malcolm McLaren, allemaal komt het aan bod.
Westwood: Punk, Icon, Activist wordt geproduceerd door Dogwoof, ook bekend van de goed onthaalde modedocumentaires Dries en Dior & I. De film zal voor het eerst vertoond worden op 20 januari op het Sundance Film Festival voor de World Cinema Documentary Competition.