Zalando
De toekomst is duurzaam. Ook bij Zalando. Naast een pre-owned segment, lanceert de online retailer nu ook de Zalando Greenhouse: een virtuele ontmoetingsplaats waar je de sustainable ‘Small Steps. Big Impact. By Zalando’-collectie kan ontdekken. De Duitse online shop nodigde daarvoor 8 Europese merken met duurzame waarden uit om enkele stuks te ontwerpen.
Deze collectie kan je vanaf nu ontdekken in de digitale showroom waarin elke ruimte beantwoordt aan de creatieve visie van de ontwerper. Een nieuwe manier om de kleding, het verhaal erachter en de designers voor te stellen aan de consument. Deelnemende designers zijn Closed, Designers Remix, Henrik Vibskov, Holzweiler, House of Dagmar, Mother of Pearl, Mykke Hofmann en Progetto Quid.
De stuks maken deel uit van een seizoenloze garderobe. Je kan ze stylen naargelang het weer. Er werd ook gekozen voor duurzame materialen als organische wol en katoen, lyocell, en eco-friendly triacetate.
De capsulecollectie beantwoordt aan Zalando’s Sustainability Strategy 2023, genaamd do.MORE. Hierin wordt de vervuilende rol van de mode-industrie erkend. Zalando wil zijn invloed, connecties en technologie gebruiken om een positieve verandering te brengen in de modewereld. Onder het motto: elke stap helpt.
Meer info: zalando.be.
Burberry
In navolging van modeketens zoals Arket, COS en C&A lanceert nu ook het Britse modehuis Burberry een project om kasjmier duurzamer te verkrijgen. Van de zachte stof is namelijk geweten dat de gevolgen van overbegrazing dramatisch zijn voor het milieu. Vooral in Mongolië waar ze nu al 25% meer verwoestijning zien van de fragiele en droge gebieden.
Daarom heeft The Burberry Foundation – de filantropische tak van het Britse merk – een vijfjarig programma opgezet om ervoor te zorgen dat hun kasjmier zo duurzaam mogelijk wordt geproduceerd. Het kasjmierinitiatief, dat gevestigd is in Afghanistan, biedt geitenhoeders training rond duurzame landbouw, oogsttechnieken en dierenwelzijnspraktijken aan en helpt hen zo aan een hogere kwaliteit kasjmier waarvoor ze zelf meer geld kunnen vragen.
Burberry heeft er zijn missie van gemaakt om (meer) terug te geven aan de maatschappij. Onlangs werkten ze bijvoorbeeld samen met de Britse voetballer Marcus Rashford om kinderen in armoede te helpen.
Meer info: burberry.com.
Samsøe Samsøe
Met de Blue Belief conscious denim collectie plooit het Deense merk Samsøe Samsøe zich terug op duurzaamheid en innovatieve technologie. Zowel de stof als de afwerking van deze jeanscollectie zijn 100% duurzaam. Denk bijvoorbeeld aan natuurlijk geoxideerde knopen, nikkelvrije ritsen, gerecycleerde polyesterdraad en zelfs de badges op de achterkant van de broeken zijn gemaakt van duurzaam jacron paper.
Ook verplaatst het merk het productieproces naar een eco-bewuste wasserij die het gebruik van water zo goed als elimineert. Schadelijke bleekstoffen en giftige chemicaliën ruimen plaats voor ozon, lasers en e-flow bubbeltechnologie.
Wie investeert in een jeans, draagt bovendien rechtstreeks bij aan charity: water, een non-profitorganisatie met een missie, schoon water voor iedereen. Samsøe Samsøe doneert per verkocht stuk één euro aan schoonwaterprojecten in ’s werelds minst bedeelde gebieden. Hiermee wil het zijn jarenlange engagement om de impact van de mode-industrie op het klimaat te verminderen, onderstrepen.
Meer info: samsoe.com.
Tom Ford
De statistieken zijn ronduit alarmerend als het gaat over de plasticsoep. Meer dan acht miljoen ton plastic komt jaarlijks in de oceanen terecht, oftewel een vuilniswagen vol troep per minuut. Tegen 2050 zal er meer plastic in de oceanen te vinden zijn dan vis. “Het vervuilen van de oceanen is één van de grootste problemen waar de mensheid mee te maken heeft anno 2020”, zegt ontwerper Tom Ford daarover in een persbericht.
Daarom is hij in actie geschoten. Vorige week lanceerde hij een nieuw horloge gemaakt van 100 procent oceaanplastic, en hij kondigde ook de ‘Tom Ford Plastic Innovation Prize’ aan. Een geldprijs van 1 miljoen dollar die hij zal schenken aan iemand die een alternatief bedenkt voor dun plastic folie – het materiaal waar winkeltasjes van gemaakt zijn. Daarvan worden vijf biljoen stuks per jaar gebruikt die meteen worden weggegooid. De winnaar van de prijs zal in 2022 uitgekozen worden en tegen 2025 moet het materiaal op de markt beschikbaar zijn.
Voor elk van zijn eco-friendly horloges is een equivalent van 35 gevulde plastic flesjes met afval gebruikt. Als hij 1.000 horloges verkoopt, is dat ongeveer 490 ton plastic afval dat hergebruikt is.
Meer info: plasticprize.org en tomford.com.
H&M
Ook de Zweedse modeketen H&M experimenteert met afval. Zij maakten er zelfs een volledige kledingcollectie mee, namelijk de Conscious Exclusive A/W20-collectie die vanaf 1 december online te koop is. Zo werden stoffen bijvoorbeeld gemaakt van duurzaam gewonnen houtpulp en schoenen gedeeltelijk van bijproducten van de wijnindustrie.
“Voor A/W20 wilden we echt baanbrekend zijn – de grenzen van creativiteit en duurzame mode verleggen – door ons te richten op afval. Het resultaat is dat de stukken in deze collectie zijn gemaakt van werkelijk verbazingwekkende materialen die uit afval worden geproduceerd. Door met dit soort transformaties te werken en door middel van schoonheid met onze klanten te kunnen praten, hopen we dat afval deel kan uitmaken van de toekomst van duurzame mode”, zegt Ann-Sofie Johansson, creatief adviseur bij H&M. Bovendien zullen twee filialen in Stockholm en Berlijn een huurservice van zes verschillende A/W20-stukken aanbieden.
Meer info: hm.com.
M Missoni en Save The Duck
Save The Duck slaat voor de tweede keer de handen in elkaar met het kleurrijke M Missoni. De twee merken brengen samen een jassencollectie uit, waaronder een bomber, een gewatteerde kimono en een parka, die allemaal gemaakt zijn van gerecycleerd polyester van plastic waterflessen. De vulling is dan weer van het 100% diervrije Plumtech gemaakt.
De collectie wordt verder gekenmerkt door oversized fits en een unisex vibe. M Missoni en Save The Duck zien deze samenwerking als een manier om mode te linken aan het welzijn van onze planeet. M Missoni’s expressieve kracht – dat zich uit in contrasterende belijningen, felle kleuren en patchwork-patronen uit het Missoni archief – laat zich bijzonder goed mixen met Save The Duck’s duurzame materialen en stofexpertise.
Meer info: missoni.com & savetheduck.it.
Adidas en Karlie Kloss
De Duitse sportgigant bracht al verschillende keren sneakers op de markt gemaakt van oceaanafval en voegt daar nu ook een duurzame kledingcollectie aan toe in samenwerking met topmodel Karlie Kloss. “Actief blijven is zo’n integraal onderdeel van mijn fysieke en mentale gezondheid, en ik heb zo veel geleerd over teamwerk en de gemeenschap door aan sport te doen,” vertelt Kloss over het project.
“Een collectie ontwerpen met Adidas is een droom die uitkomt. Ik hoop dat deze samenwerking de volgende generatie vrouwen inspireert om sport te gebruiken om hun passies te voeden en hun ambities te verwezenlijken”. In de all-female Spring/Summer 2021 campagne is Kloss zelf de ster, naast Alexis Williams en Elysha Ang – alumni van haar non-profit organisatie Kode With Klossy, die jonge vrouwen helpt hun passie voor computerwetenschap op te bouwen.
De leggings, sportbeha’s en andere stukken werden allemaal gemaakt van stoffen die gecreëerd werden van afval dat verzameld is op afgelegen eilanden en stranden. De collectie is vanaf 2021 te koop.
Meer info: adidas.com.
Lees ook: Groene revolutie in de mode-industrie dankzij de ‘green machine’ van Monki. Zo maak je zelf de populaire twisted candles. Is het nodig om vitamine D-supplementen te slikken in de winter?