Groene revolutie in de mode-industrie dankzij de ‘Green Machine’ van Monki
© Monki

Groene revolutie in de mode-industrie dankzij de ‘Green Machine’ van Monki

Leestijd: 2 min

Anno 2020 is duurzaam een modewoord, maar de kledingindustrie zelf is nog lang niet duurzaam. Met de ‘Green Machine’ van de Zweedse modeketen Monki komt men een stapje dichter in de buurt. Een gesprek met Jenny Fagerlin, Monki’s global sustainability manager.

/

Eind deze maand lanceert Monki een collectie die volledig circulair gemaakt is dankzij hun ‘Green Machine’. Dat apparaat kan voor het eerst vezels van gemixte textiel scheiden en recycleren tot nieuwe vezels en cellulosepoeder. Bovendien is het een zachtaardig proces dat geen beschadiging geeft aan de vezels, waardoor er niet aan kwaliteit moet worden ingeboet. 

Hoe is de ‘Green Machine’ ontstaan?

Jenny Fagerlin: “Het merendeel van de kleding die we vandaag de dag dragen en produceren is gemaakt van een mix van katoen en polyester. Tot nu toe was er geen methode beschikbaar die deze items volledig kon recyclen tot nieuwe. Wij vonden het tijd om daar verandering in te brengen om zo de industrie mee een stukje circulairder te maken.

Lees ook: Deze expert in duurzame mode vertelt hoe ook wij een verschil kunnen maken.

De mode video van vandaag :
Kleurentest hoe ontdek je welke kleuren bij je passen

De machine is het resultaat van een samenwerking tussen het Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel (HKRITA) en H&M Foundation (Monki maakt deel uit van de H&M-groep, nvdr.). We zijn het eerste merk ter wereld dat recyclage van gemengd textiel in productie brengt. 

Door zo transparant mogelijk te zijn over het innovatieproces en te tonen wat de mogelijkheden allemaal zijn, willen we de rest van de mode-industrie wakker schudden.”

De Green Machine van Monki.

Monki

Werden voor de eerste collectie oude kledingstukken van Monki gebruikt? 

“We hebben nu materiaal gebruikt dat afkomstig is van het kledingverzamelcentrum van HKRITA. Als de machine eenmaal geïnstalleerd is bij een van onze belangrijkste leveranciers, zullen we kledingafval gebruiken van verschillende bronnen. Zowel van pre-consumer als post-consumer afval.” 

Monki zet zich al een tijd in op vlak van duurzaamheid en wil een volledig circulair modemerk worden. Zijn er concrete stappen die het merk hiervoor (nog) gaat ondernemen?

“We proberen betere materialen te gebruiken voor al onze producten, wat deel uitmaakt van ons grotere doel om alleen nog maar gerecyclede of andere duurzame materialen te gebruiken in de toekomst. 

Lees ook: De 20 favoriete Belgische webshops van de redactie.

Zo gebruiken we al sinds 2018 enkel katoen dat milieuvriendelijk ontgonnen is, wordt er enkel biologische gecertificeerd katoen gebruikt voor onze jeanscollectie en gebruiken we gerecycled polyester en polyamide in onze zwemkledinglijn.

Daarnaast kun je in alle Monki-filialen oude kleding inleveren en gebruiken we hernieuwbare energie in onze kantoren en winkels. Op termijn willen we inderdaad een volledig duurzaam en circulair merk worden, en dit zijn slechts enkele kleine stappen in onze weg daar naartoe.”

De Green Machine van Monki.

Monki

Wordt deze technologie ook verder uitgerold binnen de rest van de H&M-groep?

“De andere merken binnen de H&M-groep zullen ervoor zorgen dat de nieuwe vezel die deze machine kan aanleveren, gebruikt wordt in onze producten. We hopen echter dat deze technologie andere fabrikanten kan inspireren om zelf ook te investeren hierin. Door onze kennis te delen, kunnen we er samen voor zorgen dat de we de duurzaamheidsdoelstelling van de VN tegen 2030 halen.”

Monki staat bekend als een betaalbaar modemerk. Duurzame mode wordt echter vaak geassocieerd met een hoog prijskaartje. Is het mogelijk om tegelijkertijd goedkoop en duurzaam te zijn? 

“Ja, daar geloven we absoluut in. We zijn de eerste ter wereld die kledingstukken maken met de ‘Green Machine’, wat betekent dat het productieproces ook een primeur is. Dit leidt momenteel nog tot een langere productietijd – wat ook leidt tot een hoger prijskaartje en een lagere oplage. Dat moet en kan in de toekomst anders.”

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Duurzame mode, Monki.