Tweedehands is big business, ook deze merken doen mee
© Miu Miu

Tweedehands is big business, ook deze merken doen mee

Leestijd: 3 min

Wie anno 2020 duurzaam wil winkelen, kiest voor minder en koopt bewuster. Kwalitatieve tijdloze stukken of tweedehands. Daarom bieden onder andere Miu Miu, Aigle en Zalando nu pre-ownedcollecties aan. 

/

Dat de modesector verre van duurzaam is, moeten we jullie niet meer vertellen. Toch even een aantal cijfers om de ernst van het probleem te illustreren: voor het maken van één katoenen T-shirt is 2.700 liter water nodig. Per jaar verbruikt de industrie 32 miljoen olympische zwembaden aan water. De modesector is goed voor 8% van de wereldwijde broeikasgasuitstoot. Het verven van kleding is al net zo vervuilend. Dan is er ook nog de gigantische hoeveelheid kleding die wordt weggegooid en zo kunnen we nog wel even verder gaan.

Lees ook: Belgische ontwikkelt 100% biologisch afbreekbaar garen: “Het is financieel niet voordelig om duurzaam te zijn”

Zoals Jodi Everding, duurzaamheidsexpert bij het Zweedse modelabel Filippa K, ons eerder al vertelde, is tweedehands- of vintagekleding kopen de beste oplossing. “Zo koop je unieke en trendy spullen, ben je duurzaam bezig én bespaar je ook nog eens geld.” De populariteit van websites als Vinted en Vestiaire Collective en ook de lange wachtrijen aan de tweedehandswinkels in de grote steden, bewijzen dat vintage (terug) razend populair is. Nu springen ook een aantal grote modemerken op de kar.

Aigle

Het Franse heritage label Aigle start samen met Veepee een recyclingsysteem op. Het merk is al lang met duurzaamheid bezig en wil ook op vlak van circulariteit een voorbeeld stellen met ‘Re-Cycle‘. Het merk wil daarom kleding en schoenen die niet meer gebruikt worden een tweede adem geven. Iedereen kan gratis Aigle items naar een relaispunt van Veepee brengen in ruil voor een aankoopbon van het label. 10 euro in ruil voor T-shirts, accessoires en kinderlaarzen, 20 euro voor pulls, fleeces en laarzen en 30 euro voor winterjassen.

“We zijn ervan overtuigd dat we consumptiegedrag niet kunnen veranderen door met de vinger te wijzen, maar door bewustwording te creëren, door te laten zien dat er geloofwaardige alternatieven bestaan: duurzamer, meer circulair en met meer respect voor het milieu”, zegt Sandrine Conseiller, CEO Aigle.

Aigle

/

Miu Miu

Het Italiaanse modehuis Miu Miu lanceert met ‘Upcycled by Miu Miu’ een eerste capsulecollectie van vintage jurkjes. Het huis kocht deze aan van verschillende verkopers wereldwijd, en herstelde ze in hun eigen atelier. Kleine defaults werden gerepareerd en ze werden opnieuw bezet met de kenmerkende Miu Miu-versieringen en borduurwerk. De jurken dateren uit het tijdperk tussen de jaren ’30 en ’80 en zijn allemaal unieke en met de handgemaakte ontwerpen.

Lees ook: Het Belgische JEAN ontwerpt juwelen voor binaire en non-binaire mensen.

Jammer genoeg is de collectie die bestaat uit 80 jurken voorlopig enkel verkrijgbaar in de winkels van het merk in Milaan, Londen, Parijs, Moskou, New York, Sjanghai, Hongkong, Tokio en St. Moritz. Door de coronacrisis een tikje lastiger om tot daar te reizen, al belooft het merk een volgende collectie ook online te verkopen.

Miu Miu

/

KSENIASCHNAIDER

Ksenia en Anton Schnaider, het hippe Oekraïense modeduo achter het merk KSENIASCHNAIDER, maakt al een tijdlang mode van oude kleding. Hun jeansbroeken en andere ontwerpen, die onder andere Bella Hadid en Céline Dion dragen, maken ze van tweedehandse kostuums en denim. Recent creëerden ze ook een bontjas gemaakt van denimoverschotjes.

“We willen dat ons modemerk goed is voor zowel de mensen als de planeet”, zegt Ksenia. “Daarom bewerken we tonnen tweedehandskleding, gebruiken stofstalen, die meestal door stoffenfabrikanten naar ontwerpers worden gestuurd en daarna worden weggegooid, textielresten, en vintage denim. We werken ook samen met pioniers op het gebied van textielinnovatie en experimenteren veel met andere duurzame technieken om nieuwe verantwoorde kleding te creëren.”

KSENIASCHNAIDER

/

Zalando

Het internet krijgt het er vaak van langs wanneer het over massaconsumeren en asociaal shopgedrag gaat. Toch kan online shoppen ook duurzaam zijn. Door de stuks die je beu bent eerst te verkopen, en daarna pas iets nieuws te kopen. Deze nieuwe manier van mode beleven is dankzij Vinted en co populairder dan ooit. Ook Zalando ziet het potentieel van dit systeem in, en komt met een pre-owned assortiment.

Lees ook: 7 nieuwe duurzame mode-initiatieven

Het werkt als volgt: via een verlanglijst in hun profiel krijgen klanten een overzicht van eerdere aankopen via de website. Die kunnen ze dan gratis terugzenden in ruil voor een cadeaubon. Ook items niet bij Zalando aangekocht, kunnen te koop aangeboden worden. Wanneer de verkoop rond is, kan je kiezen voor een Zalando-cadeaubon of om het bedrag te schenken aan twee goede doelen: het Rode Kruis of WeForest. Omgekeerd kan je natuurlijk ook zelf deze tweedehandse items kopen via de website. Deze worden steeds uitgebreid gecontroleerd op kwaliteit, zodat je geen onaangename verrassingen en geurtjes in de bus krijgt.

Zalando

 

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Aigle, Miu Miu, Vintage, Zalando.