De impact van duurzaamheid en micro- en macrotrends in de mode
© H&M

De impact van duurzaamheid en micro- en macrotrends in de mode

Door Melani Purnomo Widagdo
Leestijd: 2 min

De zomer staat voor de deur en een nieuw seizoen, betekent ook nieuwe trends. Gedefinieerd als een algemene richting waarin mode kan veranderen, beschrijft een trend de populariteit van een specifiek type stijl of kledingstuk. Trends kunnen een leuke manier zijn om te participeren binnen mode. De manier waarop we ons kleden, kan ons zelfverzekerder doen voelen en helpen onszelf uit te drukken en onze identiteit vorm te geven. Maar wat zijn micro en macro trends nu eigenlijk en speelt duurzamere mode hier een rol in?

De trendgroei maakt het grote verschil tussen microtrends en macrotrends. Deze groei bepaalt ook hoe wij als modeliefhebbers mee verschuiven binnen die trends. Een microtrend kan een item beschrijven dat net zo snel aan populariteit kan winnen als verliezen. Het is een rage dat geen momentum behoudt. Meestal gaat het om specifieke kledingstukken in plaats van een silhouet of stijl, waarbij het item een cultstatus kan krijgen.

Microtrends en sociale media

Microtrends die de laatste jaren steeds prominenter aanwezig zijn in de modeindustrie, zijn vaak terug te vinden op socialmediaplatforms zoals Instagram en Tiktok. Een voorbeeld hiervan is de groene Hockney jurk van House of Sunny. Model Kendall Jenner postte een foto in de jurk, met als gevolg dat de jurk drie keer uitverkocht raakte op de site. Ook werden er binnen de kortste tijd kopieën gemaakt van de jurk in verschillende versies. Maar de jurk werd even snel beu gezien als dat hij werd uitverkocht.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door House of Sunny (@houseofsunny)

/

Macrotrends daarentegen bouwen zich op stuks die ons nog jaren kunnen beïnvloeden. Gebaseerd op de verschuiving in het consumentengedrag, zijn macrotrends invloedrijk voor alle merken en marktniveaus. Een enorme macrotrend in de periode 2020 en 2021 was bijvoorbeeld loungewear omwille van de lockdown en het feit dat we allemaal veilig en comfortabel binnen bleven. Of denk aan de verschillende jeansmodellen die we de afgelopen jaren hebben zien voorbijkomen, maar ook hebben zien terugkomen.

Lees ook: Na 15 jaar verdwijnt de skinny jeans van het toneel

/

Is de trendcyclus ingestort?

Het interval tussen trends bij esthetische elementen is een vast gegeven bestudeerd door kunsthistoricus James Laver. Modesociologe Aurélie Van De Peer geeft duiding: “10 jaar nadat iets ‘in’ is geweest, zijn we het beu en vinden we het zelfs bespottelijk. 50 tot 60 jaar later is het plotseling terug en vogue. Maar wat we vandaag de dag zien, is dat de trendcyclus alsmaar korter wordt. Zodanig zelfs dat sommige modewetenschappers concluderen dat de cyclus als het ware is ingestort.”

Anno 2022 bestaan trends meer en meer naast elkaar. De impact van duurzame mode zorgt er ook voor dat we bewuster omgaan met onze garderobe. Maar de constante spanning tussen de individualiteit en collectiviteit is een blijvend gegeven dat aanwezig is in hoe mode zich manifesteert als dynamiek. “We horen in trendy te zijn en mee te zijn met wat ‘mooi’ is. Tegelijkertijd is onze persoonlijke stijl belangrijk en horen we uniek te zijn. De vraag is of we onszelf blijven door mee te gaan met de trends of juist niet mee te doen en daardoor ‘uniek’ te blijven”, aldus Aurélie Van De Peer.

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Duurzame mode, Fashion trends, Macrotrend, Microtrend.