Chronische netelroos is een ziekte waarbij er onverwacht rode vlekken en bulten verschijnen op je lichaam, soms zelfs op je lippen en oogleden. De aandoening treft vooral jonge vrouwen in de zomer. Los van het esthetische aspect, is deze uitslag pijnlijk – het is vergelijkbaar met wat je voelt als je tegen een brandnetel aanloopt – en, laten we er geen doekjes om winden, irritant.
“Omdat de vlekken en zwellingen onverwacht verschijnen, worden patiënten heel angstig. Bovendien lijden ze onder de vervelende blikken van anderen en zijn ze geneigd zich af te zonderen, wat soms tot een depressie leidt”, aldus dokter Sven Lanssens, dermatoloog bij praktijk Dermatologie in Maldegem.
Wie actief is op Instagram zal misschien gemerkt hebben dat influencers zoals Yentl Keuppens, Steffi Vertriest en Ambre Friedmann eind juni foto’s online hebben gezet waarop ze gehuld zijn in een funky roze tanktop met het opschrift ‘Don’t hide, it’s summertime’. De foto’s maken deel uit van een nieuwe campagne die al wie lijdt aan netelroos een hart onder de riem wil steken en wil aanmoedigen om niet bij de pakken te blijven neerzitten en gewoon een dokter op te zoeken.
Netelroos zou een zorgeloze zomer niet in de weg moeten staan, vinden de initiatiefnemers, zeker niet nu dokters over veel meer oplossingen beschikken om de aandoening te behandelen, want de voorbije twee jaar is er op dat vlak zeer veel veranderd.
Lijd je aan chronische netelroos, ga dan zeker eens een kijkje nemen op de website stopnetelroos.be – een link die ook als hashtag onderaan op de tanktop staat. Daar vind je namelijk informatie over de aandoening, een test om te checken of ook jij last hebt van netelroos en, indien ja, er de juiste behandeling voor krijgt.
Maar wat vooral handig is, is de geolokalisatietool die je helpt om snel en efficiënt de dichtstbijzijnde gespecialiseerde dokter te vinden die (hopelijk) in een mum van tijd komaf maakt die vervelende plekken. Dokter Lassens is alvast fan van de campagne. “Ik vind het fantastisch dat influencers het onderwerp ter harte nemen en deze positieve boodschap brengen aan de patiënten.”