We geven gemiddeld zo’n 150 euro aan sinterklaascadeaus
© Pers

We geven gemiddeld zo’n 150 euro aan sinterklaascadeaus

Leestijd: 1 min

Vannacht is het weer zover! De goedheilig man is weer in het land en eens het donker wordt, trekt hij op Slecht-Weer-Vandaag in het gezelschap van Piet de daken op om alle brave kindjes te voorzien van een of meerdere zorgvuldig uitgekozen sinterklaascadeaus in hun schoen. Althans, dat is wat je kids (mogelijk) nog geloven. Wij weten wel beter...

December is zonder twijfel de maand van de mannen met de witte baarden die cadeautjes brengen. De Kerstman verwent jong en oud, maar ook Sinterklaas blijkt een vaste waarde in deze tijd van het jaar, ook voor wie weet dat de Sint doorgaans toch niet daadwerkelijk uit Spanje komt. Tijd om de traditie eens cijfermatig tegen het licht te houden, dachten ze bij BD myShopi. En dus bevroegen ze via een onafhankelijk marktonderzoekbureau online zo’n 1.608 Belgen.

Hopen dat papa gaat shoppen

En wat blijkt? De helft van ons koopt sinterklaascadeaus. Voor de kinderen, kleinkinderen, stiefkinderen en de pete- of metekinderen. Zijn de kinderen des huizes jonger dan 12, dan koopt maar liefst 94% sinterklaascadeaus. Mama’s kopen iets vaker de pakjes dan de papa’s, maar die laatsten geven wel meer uit (57 euro versus 43 euro bij de vrouwelijke Sinten).

Gemiddeld geven we zo’n 50 euro per kind uit. En ook hier geldt: hoe groter het kind, hoe duurder het wordt. Baby’s en peuters krijgen doorgaans cadeautjes ter waarde van 47 euro, twintigers (toegegeven, hele grote kinderen) klokken af op 61 euro. Per gezin komt dat gemiddeld op een totaal van 150 euro.

Online in opmars

Als het aankomt op sinterklaascadeautjes blijkt de Belg een gewoontedier. 85% van de ondervraagden winkelt het liefst al wandelend, slechts 15% verkiest de digitale weg. Maar die laatsten zijn wel in opmars, zeker als we kijken naar de ouders van erg jonge kinderen. Zijn er baby’s en peuters in huis, dan shopt tot 30% van de ouders online. Vermoedelijk omdat zij meer vertrouwd zijn met het digitale, maar vaak ook omdat ze op zoek zijn naar iets gespecialiseerdere artikels.

Mama’s zijn hier trouwens duidelijk meer in hun element dan de papa’s. Maar liefst 1 op de 4 mama’s surft in de loop van november en begin december naar digitale webshops op zoek naar cadeautjes. Van de papa’s zegt slechts 1 op 6 hetzelfde te doen.

Papier hier, dank u wel

De kids zelf blijken vooral fan van de sinterklaasfolders. 92% van de 4 à 12-jarigen leest de folders aandachtig om er de leukste sinterklaascadeaus uit te halen. 6 op de 10 knipt ook effectief het speelgoed uit de folders om het op hun brief aan de Sint te plakken. Een moeite die door de ouders wordt geapprecieerd, want 1 op de 4 koopt vervolgens ook effectief het speelgoed bij de winkel van de folder in kwestie.

Laurence Van Liedekerke De artikels van >

Dromer, denker. Wild van food en deco, maar woont zelf in een bouwwerf (ooit gaan we verven, echt waar). Heeft twee katten, twee kindjes, vingers die altijd willen schrijven en dagen die altijd te kort zijn.

Tags: Online shoppen, Sinterklaas.