Het taboe om over menstruatie te praten blijft anno 2020 groot. En met name dan menstruatiebloed. Hoewel miljoenen mensen wereldwijd ermee kampen, hullen we ons massaal in zwijgen eens het onderwerp bovenkomt. Het beste voorbeeld is dat in reclamefilmpjes en advertenties over het absorptievermogen van maandverband steevast een blauwe vloeistof wordt gebruikt. Want menstruatiebloed, dat willen we niet zien. Zelfs geen chemische neppe rode vloeistof.
Om het onderwerp bespreekbaar(der) te maken, heeft Pantone een nieuwe bloedrode kleur voorgesteld genaamd ‘Period’. “Met de nieuwe rode tint willen we het stigma rond menstruatie doorbreken en de positiviteit van het thema bevorderen”, schreef het bedrijf op Instagram.
https://www.instagram.com/p/CFxffUPlyfw/?utm_source=ig_web_copy_link
Menstruatie normaliseren
Pantone creëerde de kleur in samenwerking met het Zweedse verzorgingsmerk Intimina. Zij vroegen Pantone om een kleur te ontwikkelen om hun campagne te ondersteunen die menstruatie zichtbaarder moet maken en moet normaliseren.
“Het is een actieve en avontuurlijke rode tint die mensen kan aanmoedigen om trots te zijn op zichzelf en om hun levenskracht te vieren. Het is een kleur die iedereen, ongeacht welk geslacht, moet aansporen om zich op zijn/haar/hun gemak te voelen bij het onderwerp. En om spontaan en openlijk over deze natuurlijke lichaamsfunctie te praten”, aldus Laurie Pressman, vice-president van Pantone.
Kritiek
Meer dan 150.000 mensen gaven de aankondiging op Instagram al een like. Toch hebben velen ook bemerkingen. “Ok, maar je had het tenminste op écht menstruatiebloed kunnen laten lijken. Of heeft er iemand echt neon-rood bloed?”, reageert iemand bijvoorbeeld onder de post. “Goed concept, maar de kleur kan er niet meer naast zitten. Hebben mannen dit bedacht?”, schrijft iemand anders.
https://www.instagram.com/p/CFufykoAYqq/
Lees meer Marie Claire op: Brusselse fotografe klaagt bijwerkingen van de pil aan met fotoreeks. Nike lanceert eerste sportcollectie voor zwangere vrouwen.