Oprichtster Irène Leroux roeide graag tegen de stroom in. Toen ze in 1968 de lingerieboetiek van haar ouders op de place de la Madeleine in Parijs overnam, besloot ze het hele jaar door badmode te verkopen. Ongezien, want tot die tijd was het een seizoensproduct. Ze liet zich inspireren door de couturehuizen die cruisecollecties maakten voor de zonvakanties van de rijken. Ook schafte ze het korset en de vulling af. Leroux wilde ontwerpen maken die de vrouwelijke vormen accentueerden, niet vervormden. Even revolutionair was haar initiatief om bikinislips en -tops apart te verkopen. Net als de introductie van de triangelbikini zonder bh-beugels in de jaren zeventig.
Als een tweede huid
De badmode van Leroux is vooral bekend door de stof peau douce, letterlijk vertaald als zachte huid, maar in dit geval ook wel aangeduid als tweede huid. Het wordt enkel door Eres gebruikt en omsluit het lichaam net als een gaine, maar dan erg comfortabel. Dat de badpakken en bikini’s in een mum van tijd droog zijn, danken ze aan toile parachute. Maandenlange tests met zout water, zon, chloor en wasmiddelen garanderen kleurvastheid. Visueel onderscheidt het Franse merk zich met grafische en uitgepuurde lijnen, zonder decoratieve elementen en franjes. Verfijnd en elegant, nooit sexy om sexy te doen.
Geen twee dezelfde
Afgezien van enkele permanente kleuren, is het onmogelijk om twee identieke tinten te vinden in de zomer- en wintercollecties van Eres. Elk item, ontwikkeld volgens de inspiratie van het seizoen, heeft een eigen naam. Voor de zomer, die de kleuren van de Middellandse Zee oproepen, duiden onder andere “limonade”, “cactus”, “nectarine” of “laurier rose” de items aan, zoals het nu al iconische badpak Aquarelle, de bikini Mouna en de klompen die het merk in samenwerking met Scholl uitbracht.
Een soort uitvergrote tijgerprint in de collectie met Maison Rabih Kayrouz maakt ook deel uit van de zomerlijn en is een tikje gedurfder dan we gewoon zijn van het merk. Al zal Eres altijd trouw blijven aan haar DNA. Behalve badmode en lingerie heeft het Franse label accessoires zoals badhanddoeken, omslagdoeken, strandtassen, sandaaltjes en strandkleding.
Lees ook: 5 vragen aan Kenneth Ize, de opkomende Nigeriaanse ontwerper.