Voir cette publication sur Instagram
P.S. Dat Bellerose sterk is in collabs, zagen we al bij de sneakersamenwerking met Veja.
Waar begint het verhaal van Bellerose en LRNCE?
Laurence: “Tijdens mijn modestudies aan het KASK heb ik als studente gewerkt in de Bellerose-winkel in Gent. Vier jaar lang bracht ik er al mijn weekends en vakanties door. Toen ik mijn label startte en de focus vooral op tassen lag, hadden we al eens kennisgemaakt.
Mijn verleden met het merk speelt mee, maar ook het product zelf spreekt tot de verbeelding. De materialen zijn kwalitatief en tijdloos. Bovendien is mijn moeder een trouwe fan. Zij heeft stuks die al jaren meegaan.”
Derek Van Heurck, creatief directeur van Bellerose vult aan:
“Toen we elkaar voor het eerst ontmoetten, wisten we helemaal niet dat Laurence in een van onze winkels had gewerkt. Ze wandelde de meeting binnen en dit was het eerste wat ze zei. De toon was onmiddellijk goed gezet.
Ik wou dat Laurence haar ding kon doen en wij het onze. Die optelsom was snel gemaakt: keramiek en broderie vertaald naar één geurkaars in een handgeschilderde bowl en één T-shirt in vier verschillende dessins. Het proces was verrassend eenvoudig.
We startten in Marrakesh, waar Laurence de terracotta schaal liet beschilderen in plaatselijke ateliers. Vervolgens vertrokken de schalen naar Portugal, waar we al jaren onze geurkaars laten produceren. De T-shirts zijn dan weer het omgekeerde verhaal: geproduceerd in Portugal maar afgewerkt in Marokko.”
De t-shirts en geurkaarsen zijn er in een beperkte oplage. Houden jullie het bewust klein?
Laurence: “Absoluut. We wilden de capsulecollectie echt exclusief benaderen. Zo koop je een uniek stuk, één uit de duizend in plaats van een van de duizenden. Grootschalige productie is gewoonweg geen optie voor ons.
Zo blijft ook elk stuk uniek: het is nog steeds met de hand gemaakt.
Bellerose is ons eerste verkooppunt in België. Vraag vanuit eigen land was er zeker, maar we besloten te wachten tot het juiste moment. Ik ben misschien nogal kieskeurig. Omdat we in kleine oplage produceren, hebben we geen andere keus. We hebben eerst onze zinnen gezet op Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Nu was België aan de beurt.”
We willen steeds minder en bewuster consumeren. Hoe past dit binnen de filosofie van jullie merken?
Derek: “Bellerose heeft altijd gestaan voor slow fashion: we volgen geen trends, onze stuks dateren niet. Daarom kan je vanaf nu je oude Bellerose sweater of broek laten herstellen in de winkel. Terwijl je een koffietje drinkt, doet een naaister ter plaatse de herstellingen. Ben je het toch beu, ruil je het om voor een voucher. We zijn er wonderwel in geslaagd om al deze ideeën te verenigen in één winkel. “
Voir cette publication sur Instagram
Laurence: “Ook LRNCE werkt niet met seizoensgebonden collecties. Ondertussen is LRNCE een team van negen en werken we met 35 artisanale vakmannen verspreid over Marrakesh. Er is al interesse geweest van investeerders, maar we houden de boot af. LRNCE is een nicheverhaal, maar zo willen we het graag.”