Kleindochter en co-CEO Alicia Lindner onthult het succes achter clean beauty merk Annemarie Börlind
© Annemarie Börlind

Kleindochter en co-CEO Alicia Lindner onthult het succes achter clean beauty merk Annemarie Börlind

Leestijd: 2 min

Clean beauty merk Annemarie Börlind staat bekend om haar gebruik van natuurlijke ingrediënten en zuiver bronwater uit het Zwarte Woud. We spraken met Alicia Lindner, kleindochter van oprichtster Annemarie en co-CEO van het familiebedrijf, over haar grootmoeders erfenis, duurzaamheid, en de toekomst van het merk.

Wat is de belangrijkste les die je van je grootmoeder hebt geleerd?

“Consistentie. Mijn grootmoeder zei altijd dat het niet gaat om het hebben van de beste ideeën, maar om consistentie. Dit zie je ook terug in mijn skincare advies: je huid heeft dagelijkse verzorging nodig. Of het nu gaat om het reinigen of aanbrengen van een crème of serum, consistentie is essentieel voor een gezonde huid.”

Herinner je je wanneer je producten van Annemarie Börlind begon te gebruiken?

“Ik was ongeveer vijftien jaar oud toen ik begon met het gebruik van een hydraterende crème. Net als veel tieners kreeg ik te maken met puistjes, en dat was mijn eerste kennismaking met de producten van mijn familie.”

Wat trok je aan om uiteindelijk het familiebedrijf over te nemen?

“Zowel het werken in de beauty industrie als het erfgoed van mijn grootmoeder verderzetten. Op een gegeven moment ging ik stages lopen bij andere bedrijven, maar ik voelde altijd een sterke aantrekkingskracht om terug te keren naar Annemarie Börlind. Uiteindelijk besloot ik dan ook mijn hart te volgen en in het familiebedrijf te stappen.”

Wat maakt je het meest trots in je rol als CEO?

“Ik ben super trots dat we tot de top tien van beautymerken in de Duitssprekende regio behoren. We zijn het enige Duitse merk in die lijst, naast grote multinationals zoals Estée Lauder. Dat geeft me enorm veel voldoening. Mijn doel is om ons merk nog verder te internationaliseren en Annemarie Börlind hét merk te maken voor mensen die op zoek zijn naar effectieve, natuurlijke skincare.”

Duurzaamheid is een kernwaarde van Annemarie Börlind. Hoe vertaalt zich dat in de praktijk?

“We proberen zoveel mogelijk ingrediënten lokaal en binnen Europa te verkrijgen om onze CO2-voetafdruk te minimaliseren. Als we verder moeten gaan voor bepaalde ingrediënten, zoals aloë vera uit Guatemala, werken we aan duurzame projecten. Zo helpen we in Nepal vrouwen om hun eigen bedrijven op te zetten, waar ze leren bomen planten en olie maken. Vervolgens kopen we met Annemarie Börlind rechtstreeks bij hen aan.”

Hoe belangrijk is het Zwarte Woud voor het merk?

“Het Zwarte Woud is essentieel voor ons. Al onze producten worden geproduceerd met ons eigen bronwater, dat afkomstig is uit twee bronnen op onze bedrijfssite. Dit bronwater is zuiver en vrij van hormonen en pesticiden, iets dat je niet kan zeggen van gerecycled kraantjeswater wat vele andere merken gebruiken. Bovendien gebruiken we zaagsel van een lokale zagerij voor delen van onze verpakking, wat anders verloren zou gaan. Het Zwarte Woud biedt ons niet alleen ingrediënten, maar staat ook symbool voor de zuiverheid en kwaliteit van onze producten.”

Hoe blijf je een pionier in de clean beauty-industrie?

“We blijven trouw aan onze basis: effectieve, natuurlijke ingrediënten. Onze producten worden altijd wetenschappelijk getest op hun effectiviteit. Een voorbeeld hiervan is onze nieuwe productlijn, Rose Nature, die bescherming biedt tegen blauw licht. Dit product kwam voort uit onderzoek naar de schadelijke effecten van blauw licht, vergelijkbaar met die van UV-licht.”

Hoe spreken jullie een nieuwe generatie consumenten, zoals Gen Z, aan?

“We blijven focussen op effectiviteit. Mensen willen resultaten zien, en dat is waar het uiteindelijk om draait. Wat ik moeilijk vind, is greenwashing. Het zorgt ervoor dat klanten hun vertrouwen verliezen in de cosmetica-industrie, terwijl er genoeg merken zijn die echt oprecht zijn in hun benadering van duurzaamheid. Het is belangrijk dat we blijven strijden tegen deze praktijk en laten zien dat clean beauty niet alleen een trend is, maar een langdurige oplossing.”

Lees ook: Wordt haar sneller vet als je het elke dag wast? Expert neemt haarmythes onder de loep, De beautyfavorieten van Mathilde Thomas, co-founder van Caudalie, De redactie test: de nieuwste behandelingen, van sugaring tot brow lifts.

Lisa Aelvoet De artikels van >

Koestert een gezonde obsessie voor de TikTok-video's van Nara Smith, verse bloemen en Belgische chocolade. Parijs is haar tweede thuis en alles Frans - van mode tot wijn - laat haar hart sneller slaan. Op zaterdagochtend vind je haar in een veel te lange rij bij de laatste nieuwe bakker, snakkend naar een kop koffie. Als ze niet lijkt te luisteren, plant ze waarschijnlijk in haar hoofd alweer haar volgende reis – want het Belgische weer is nu eenmaal altijd een goed excuus om te vertrekken.

Tags: Clean Beauty, Natuurlijke huidverzorging.