Sofia Coppola is het brein achter Kidmans eerste project, de western The Beguiled, gebaseerd op de roman A Painted Devil van Thomas P. Cullinan. Coppola (ja, de dochter van) had als actrice onder meer een rol in The Godfather-films, maar is vooral bekend als regisseuse van films als The Virgin Suicides, Lost in Translation en Marie Antoinette.
In het tweede seizoen van de misdaadserie Top of the Lake vertolkt Kidman de rol van bezorgde adoptiemoeder en ook hier valt de regie onder leiding van een vrouw, namelijk Kidmans landgenote Jane Campion. Campion regisseerde in 1993 ook al de film The Piano, waarmee ze de Gouden Palm won. Ze was zo de eerste en enige regisseuse ooit die de prijs mee naar huis mocht nemen.
Kidman speelt verder ook nog een rol in de punkfilm How to Talk to Girls at Parties. De film is een vrije vertaling van een kortverhaal geschreven door Neil Gaham. Kidman neemt de rol van Queen Boadicea voor haar rekening, een punkontwerpster die woont in een wereld waarin ook aliens zo nu en dan komen piepen.
In het huiselijk drama The Killing of a Sacred Deer, geregisseerd door de Griekse Yorgos Lanthimos, kruipt Kidman in de huid van Anna. Anna is de vrouw van een chirurg (gespeeld door Colin Farrell) die geteisterd wordt door Martin. Die laatste blijkt de zoon van een overleden patiënt te zijn.
Kidman mag dan wel de nodige aandacht krijgen in Cannes en ons eraan herinneren dat ook vrouwen in de filmwereld hun mannetje staan voor én achter de camera, toch blijft de filmwereld vooral een mannenbastion. Nog geen jaar geleden publiceerden grote filmwebsites als screendaily.com en indiewire.com lijsten van sterke films geregisseerd door vrouwen om zo hun aandeel in Cannes te verhogen. Dat bleek weinig succesvol en ook dit jaar is de vrouwelijke inbreng nog steeds te gering.