Een iconische, rode gelakte stiletto is het nieuwste paradepaardje van parfumeur Quentin Bisch. Voor deze geur liet hij zich inspireren door een krachtige, sensuele, zelfbewuste en moderne vrouw als muze. Model Karlie Kloss is er het gezicht van. De parfumeur nam ons mee in zijn wondere wereld van geur en instrueert de totstandkoming van een parfum.
Parfumeur Quentin Bisch
De 38-jarige parfumeur wist al op heel jonge leeftijd welke richting hij wou uitgaan: een job met een creatieve slag aan. En daar slaagde hij ook met glans in. Hij liep stage bij Michel Almeirac en werd vervolgens aangenomen bij Givaudan, één van de meest toonaangevende opleidingen rond geur en smaak. Intussen heeft de man een imposante lijst aan parfums op zijn naam staan. Voor merken als Bottega Veneta, Chloé, Zadig & Voltaire, Yves Saint Laurent tot Jean Paul Gaultier.
De beginselen van een parfum
Elk parfum dat je in een parfumerie terugvindt, heeft een interessant proces van subjectiviteit en geuren achter de rug. Voor iedere parfumeur is er een andere aanpak van toepassing, wat leidt tot een unicum aan geuren. Bij Quentin Bisch begint het met een opdracht van de klant, bestaande uit beelden, een verhaal, woorden, sensaties, een persoonlijkheid en codes van het merk die omgezet worden naar iets olfactorisch (letterlijk met het reukzintuig, nvdr). In de volgende stap maakt hij aantekeningen, plaatst hij zichzelf in het project, identificeert hij zich met het verhaal dat gebracht wordt en mengt hij dit met zijn persoonlijke interpretatie en creativiteit.
Lees ook:Miley Cyrus schittert in de nieuwe parfumcampagne van Gucci
Van woord naar ingrediënt
Wat Quentin Bisch typeert, is zijn focus op kleine details zoals een blik van een vrouw of een beweging die hij ziet voorbijgaan. De verbintenis van exterieure elementen met persoonlijke bevindingen leiden tot een iconisch gegeven, zoals zijn nieuwste creatie voor Carolina Herrera. Op basis van sleutelwoorden als krachtig en zelfbewustzijn, ging hij te werk met vetiver, een houtige en aardachtige geur die vooral bij mannenparfums terugkeert, in combinatie met de elegantie van een rode roos. “Het is een zeer assertieve geur in al zijn facetten. Een explosie van kleuren en sensaties”, legt de parfumeur uit.
Vetiver
“Het interpreteren van deze iconische rood gelakte stiletto in een parfum was een vuurwerk van emoties. Er is sprake van een explosieve, pittige start, een lachstoot die gecreëerd wordt door ingrediënten als lychee en kruisbes. Het hart van het parfum is een hypervrouwelijke, voluptueuze rozengeur dat vervolgens sensueel ruikt door de vanille en vetiver basis.”
Parfumeur en zijn olfactorische shock
Verrassen en blijven verrassen, is de prioriteit van de parfumeur. “Ik hou van het idee van een olfactorische shock. Ik hou er ook van dat mijn parfums een unieke signatuur hebben. Dat ze op weg gaan naar de vrouw die er haar eigen verhaal van zal maken, die ze bovendien zal sublimeren.” Met andere woorden is het voor de parfumeur essentieel om een blik te werpen op de gemoedstoestand van de toekomstige vrouw die het parfum draagt.
Lees meer Marie Claire op: Surfster Veerle Helsen geeft tips voor een onvergetelijke roadtrip; 10 designertassen die de tand des tijds moeiteloos doorstaan.