Van Californië tot Antwerpen: hoe Rails uitgroeide tot een wereldwijd succes
© Rails

Van Californië tot Antwerpen: hoe Rails uitgroeide tot een wereldwijd succes

Leestijd: 2 min

Rails begon vijftien jaar geleden bescheiden met enkele shirts, hoodies en baseballcaps, maar groeide uit tot een wereldwijd bekend label dat bekendstaat om zijn relaxte, maar verfijnde Californische stijl. Oprichter Jeff Abrams neemt ons mee in het verhaal van Rails, van de eerste stappen in Los Angeles tot de internationale expansie, en deelt hoe het merk zich blijft ontwikkelen.

“Het begon allemaal heel simpel,” vertelt Jeff Abrams. “In het begin probeerde ik gewoon een product te maken en dat was vooral zoeken naar hoe ik een business opzet.” Met die gedachte in het achterhoofd startte hij met de productie van een kleine collectie shirts en hoodies. Wat snel opviel, was de enorme populariteit van de superzachte stoffen, wat het merk direct een voorsprong gaf. “De shirts werden meteen geliefd en dat gaf ons de ruimte om de collectie stapsgewijs uit te breiden.”

De goedkeuringsstempel van Beyoncé

Het ontplofte pas echt toen Beyoncé in een van hun shirts werd gespot. “Dat was echt een boost voor ons”, aldus Jeff. “De populariteit van het merk explodeerde.”

beyonce-in-rails

Getty Images

Ook Gisele Bündchen droeg bij aan het succes toen ze tijdens de Super Bowl in een Rails-shirt werd gefotografeerd. “De dag erna ging het in de media alleen nog over wat Gisele droeg, en dat zorgde voor heel wat extra sales.”

Tijdloze silhouetten met een West Coast twist

Het merk bleef zichzelf heruitvinden en brengt vandaag een volledige vrouwen- en mannenlijn uit, waarbij de focus ligt op tijdloze silhouetten en hoogwaardige stoffen. Wat ooit begon met een paar simpele shirts, is nu een wereldwijd geliefd merk dat de moeiteloze Californische stijl combineert met verfijnde Europese invloeden. “De basis van onze collectie ligt in moeiteloze silhouetten, zachte stoffen en kleur”, legt Jeff uit. “Zelfs in de herfst en winter proberen we altijd een vleugje Californische zonneschijn in onze stukken te verwerken.

“We willen dat onze klanten zich stijlvol voelen, maar ook comfortabel in hun kleding.” De inspiratie voor deze unieke mix van stijlen kwam tijdens Jeff’s reizen met de Eurorail, waar hij de verfijning van de Europese modewereld ontdekte en besloot die te verweven met de casual, ontspannen vibes van zijn West Coast-roots. Het resultaat is een merk dat de essentie van de Californische lifestyle naar een wereldwijd publiek brengt, met stuks die op elk moment van de dag gedragen kunnen worden.

rails-fall-2024-2025

Rails

Van Californië naar Antwerpen

Het succes van Rails in de Verenigde Staten werd al snel opgemerkt in Europa. “Na enkele foto’s in magazines kregen we ineens telefoontjes uit Londen, Parijs en Amsterdam”, vertelt Jeff. “In het begin waren het vooral boetieks die ons ontdekten, vaak doordat ze het merk tegenkwamen tijdens trips naar Los Angeles. Zo groeide onze aanwezigheid in Europa eigenlijk heel organisch.”

Rails heeft inmiddels winkels in steden als Londen, Parijs, Berlijn en Antwerpen. “Het is altijd leuk om te zien hoe lokale markten ons merk omarmen. In Nederland zien we bijvoorbeeld een meer eclectische stijl, terwijl de Franse klant eerder klassiek kiest. Het mooie is dat we voor elk type klant wel iets in onze collectie hebben.”

Blik op de toekomst

Een belangrijk onderdeel van de toekomst van Rails ligt in denim. “We waren altijd het merk voor bovenstukken, maar nu willen we dat onze klanten ook voor hun jeans bij ons terecht kunnen”, legt Jeff uit. De denimcollectie van Rails groeit snel, met zowel klassiekers als modieuze stijlen. “Onze klanten willen een balans tussen fashion items en tijdloze basics, en dat proberen we in onze denimlijn te verwerken. Denk aan high-rise broeken, wide-leg jeans en meer edgy stijlen zoals patchwork.”

rails-denim

Rails

Rails blijft groeien, en hoewel het merk al stevig voet aan de grond heeft in Europa, ziet Jeff Abrams nog tal van kansen. “We hebben net een winkel in Berlijn geopend en kijken nu naar mogelijkheden in Kopenhagen”, besluit Jeff.

Lees ook: Deze laarzen dragen alle Françaises op Paris Fashion Week, Belgische Nue is meest gedragen merk in vierde seizoen van ‘Emily in Paris’, Deze trends mogen we deze herfst in het straatbeeld verwachten.

Lisa Aelvoet De artikels van >

Koestert een gezonde obsessie voor de TikTok-video's van Nara Smith, verse bloemen en Belgische chocolade. Parijs is haar tweede thuis en alles Frans - van mode tot wijn - laat haar hart sneller slaan. Op zaterdagochtend vind je haar in een veel te lange rij bij de laatste nieuwe bakker, snakkend naar een kop koffie. Als ze niet lijkt te luisteren, plant ze waarschijnlijk in haar hoofd alweer haar volgende reis – want het Belgische weer is nu eenmaal altijd een goed excuus om te vertrekken.

Tags: California, Interview, Rails.