“De hele collectie wijden aan tweed is een eerbetoon”, zegt Virginie Viard, de artistiek directrice van Chanel. Dat deze nieuwe collectie in het teken stond van de iconische stof werd al duidelijk toen we de uitnodiging voor de show ontvingen in ons hotel in Parijs. Zowel de voorkant van de doos als de uitnodiging zelf bestond uit overgebleven tweedstoffen uit eerdere collecties. Ook in de binnenruimte van het Grand Palais Éphémère was het thema doorgetrokken met een zwart-witte variant van de stof op de muren en de stoeltjes.
Lees ook: Chanel lanceert met N°1 een nieuwe duurzame beautylijn
“We gingen terug in de tijd en beeldden ons Gabrielle Chanel in langs de rivier de Tweed, om zo tot tweedstoffen te komen in de kleuren van dit landschap”, aldus Viard. Zoals die van een lange roze jas met blauwe en paarse vlekken, of een bordeaux pak met een delicate gouden glinstering. Dit is wat Gabrielle Chanel deed tijdens haar wandelingen door het Schotse platteland: ze verzamelde varens en boeketten bloemen om de plaatselijke ambachtslieden te inspireren voor de tinten die ze in haar collecties wilde.”
Chanel herfst-winter 2022-2023
Dit vertaalde zich op de catwalk als een eerbetoon aan de klassieke wollige stof, maar met een vleugje inspiratie uit de jaren zestig. Denk aan pakken en mantels in felle kleuren en kitten heels met dikke sokken in. Nog opvallend: de rubberlaarzen, ergens tussen knielaarzen en visserslaarzen in, die ons herinneren aan het verlangen naar verbondenheid met de natuur.
En verder waren er ook meer masculiene outfits, grote jasjes met brede schouders, oversized broeken die doen denken aan de Hertog van Westminster, Gabrielle Chanels minnaar van wie zij vaak kleren droeg.
Vanuit België was zangeres Emma Bale met haar vriend Jolan De Bouw afgereisd naar Parijs om de show bij te wonen. Ontdek haar – van-top-tot-teen – Chanel-look hieronder.