Na olie is mode de tweede meest vervuilende industrie ter wereld. Zo is er voor de productie van één kilo katoen 10.000 liter water nodig en ook de snelheid waarmee nieuwe collecties elkaar opvolgen, is geen goede zaak voor de immer groeiende afvalberg. Bovendien zorgt de complexiteit van de industrie ervoor dat oneerlijke handel in ontwikkelingslanden moeilijk te ontdekken is.
Gelukkig zijn er al verschillende modemerken en -ketens die stappen ondernemen om hier verandering in te brengen. Ook de consument kan een duit in het zakje doen door minder en bewuster kleding te kopen. En dat is dan ook precies waar Filippa K haar klanten toe wil aansporen.
Het Zweedse merk is ervan overtuigd dat in onze complexe samenleving eenvoud de puurste vorm van luxe is. En om dat te bewijzen, lanceerden ze dit najaar de Not That Complicated campagne. Voor die campagne koos styliste Columbine Smille zeven sleutelstukken uit de herfst-wintercollectie 2017/18 en combineerde die in maar liefst 18 verschillende looks.
Je hebt niet veel nodig om de perfecte garderobe samen te stellen, meent Columbine. Zeven tijdloze, veelzijdige en draagbare sleutelstukken zouden volstaan. “Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar ik ben ervan overtuigd dat je zowel consequent als creatief kan zijn in je kledingstijl”, aldus de styliste. “Probeer de stukken in je kledingkast eens op nieuwe manieren te dragen. Dat is pas creativiteit.”
Zie hier hoe Columbine de zeven sleutelstukken – het witte hemd, het zwarte hemd, de geklede broek, de klassieke mantel, de perfecte T-shirt, de zwarte jurk en de grofgebreide trui – in 18 verschillende looks combineerde.