Twee jaar geleden maakten de oerhollandse stappers hun opwachting op de catwalk in Parijs en Milaan en nu is er écht geen ontkomen meer aan. Zowat elk merk heeft klompen in de collectie zitten, van de high-end labels tot de ketens in de straat. Waaraan dankt de klomp zijn huidige populariteit? De grote stimulus achter de klomp-revival is covid-19, dat thuiswerkers massaal deed kiezen voor comfort en amper deed malen om elegantie. We trokken terug vaker de natuur in, en laat de klomp net de belichaming zijn van het verlangen naar een authentiek leven op het platteland, ver van het hectische bestaan in de grote stad.
Lees ook: Hoe de klomp uitgroeide tot de schoen van de zomer.
Tel daar nog bij dat de klomp een feministische schoen is omdat ze de stereotiepe opvattingen over wat aantrekkelijk is, ondermijnt. Klompen draag je voor jezelf, niet voor iemand anders. Wat ze extra relevant maken in de heersende zeitgeist.
Filippa K x Swedish Hasbeens
Verschillende luxemerken zoals Chloé, Louis Vuitton en Celine gaven ondertussen allemaal hun eigen draai aan de klomp. Betaalbare versies zijn er ook genoeg, bij ketens als Arket of bij medische merken Scholl en Sanita.
Momenteel zijn het de klompen van de samenwerking tussen Filippa K x Swedish Hasbeens die ons modehart sneller doen slaan. De exclusieve collab bestaat uit een reeks handgemaakte uniseks klompen, ontworpen met een focus op tijdloos- en duurzaamheid.
De eerste drop van de samenwerking introduceert de Backstrap Clogs in drie kleuren. De zwarte en naturel edities zijn gemaakt van chroomvrij plantaardig gelooid leer en ook de bedrukte nougat slangeneditie is chroomvrij. Het leer is bevestigd op een houten zool die uit één stuk lindeboom is gesneden, met een rubberen basis die duurzaamheid weerspiegelt. De schoenen hebben een riem met gesp aan de bovenkant die kan worden verplaatst om een hielriem te creëren.
“Klompen zijn voor mij altijd een tijdloze klassieker geweest die zoveel emoties oproepen. Swedish Hasbeens heeft het traditionele Zweedse handwerk onder de knie en verwerkt het in een modern product van onberispelijke kwaliteit dat gemaakt is om lang mee te gaan. Het is een ongelooflijke kans voor ons om het Filippa K universum te combineren met het Swedish Hasbeens universum en producten te creëren die onze gedeelde waarden vertegenwoordigen”, aldus Liisa Kessler, creatief directeur bij Filippa K.
De samenwerking is online en in geselecteerde winkels verkrijgbaar voor € 260 per paar.