Echte Lijven-campagne strijdt voor diversiteit
© instagram: @curvykate

Echte Lijven-campagne strijdt voor diversiteit

Door Lieselotte Van Hemelrijck
Leestijd: 1 min

Of we het nu willen of niet, we leven in een beeldcultuur. Een beeldcultuur waarin de meeste mannen atletisch gebouwd zijn en beschikken over een haardos waar zelfs George Clooney jaloers op zou zijn. En de vrouwen? Die zijn doorgaans twee meter groot, slank en blank. In de reclame toch, want in het echte leven is dat niet het geval. Het is dus hoog tijd voor #echtelijven. Ja, met hashtag. 

Modellen wegen vandaag de dag gemiddeld zo’n 23% minder dan de doorsnee vrouw. In de jaren ’90 was dat maar 8%. Hoog tijd dus om die kloof te dichten. Om dat te doen, lanceert de vzw Amazone samen met de Brusselse staatssecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets de campagne #echtelijven. De campagne streeft naar meer echte lijven op tv, in magazines en op de catwalk. Wij zijn fan.

De campagne ging afgelopen woensdag in Brussel van start met een fotoshoot die de schoonheid van echte mensen toont. “Veel jonge meisjes voelen zich onder druk gezet door een onbereikbaar schoonheidsideaal dat ze elke dag terugzien en dat doorgaans artificieel bijgewerkt werd. En hoewel je schoonheid in alle kleuren, maten en leeftijden kan terugvinden, zie je bijvoorbeeld maar heel zelden oudere mensen figureren in de media, ondanks hun groot aandeel in de bevolking”, zegt Debaets.

Amazone vraagt daarom aan iedereen om een foto van jezelf te sturen zonder bewerkingen, contouring, photoshop of vertekenende filters, maar wel met de hashtag #echtelijven en #vraiscorps. De foto’s worden verzameld via Instagram en Facebook. Meer dan vijftig bekende en minder bekende Belgische vrouwen en mannen sprongen al mee op de kar om hun echte lijf te tonen. Nu jij nog!

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Amazone, Bianca Debaets, Echte Lijven, Vrais Corps.