Volgens modezoekmachine Lyst waren de Birkenstock Arizona-sandalen de populairste schoenen van de pandemie. Ook de verkoop van de Boston-klompen van het Duitse bedrijf steeg als een tierelier. Geen wonder dus dat modehuizen elkaar verdringen om samen te werken met het merk, dat nog niet zo heel lang geleden werd beschouwd als “maker van lelijke orthopedische schoenen”.
Birkenstock ging eerder al in zee met merken als Valentino, Rick Owens, Proenza Schouler en Jil Sander en de laatste in het rijtje is Dior. Het Franse modehuis stelde afgelopen vrijdag (21 januari) de collab voor tijdens de herenmodeshow voor de winter van 2022-2023.
Dior x Birkenstock
Kim Jones, creatief directeur van de mannencollecties bij Dior, nam de Birkenstock Tokio-klompen en de Milano-sandalen onder handen. Hij stak ze in een luxueuzer jasje van grijze, beige en bruine suède en vilt, en voegde rubberen details en industriële gespen toe. De zolen combineren het iconische Dior Oblique-motief met het klassieke bot-patroon van Birkenstock dat grip geeft op gladde ondergronden.
Voor wie graag wat meer opvalt, creëerde Jones ook een Tokio-klomp met geborduurde bloemen op de bovenkant. Een verwijzing naar de liefde van Christian Dior voor natuur, en alle soorten bloemen.
De samenwerking zal later dit jaar te koop zijn, maar het is nog wachten op een officiële datum. Ook de prijzen werden nog niet bekend gemaakt.
Lees ook: Wordt 2022 het jaar van de XL-handtas? & Zo was en verzorg je kasjmier (+ shopping).