Dankzij Miu Miu is de bivakmuts overal deze winter
© Miu Miu herfst-winter 21/22

Dankzij Miu Miu is de bivakmuts overal deze winter

Leestijd: 1 min

De bivakmuts - of balaclava - was een regelrechte nachtmerrie voor kinderen die haar in de jaren 60-70 aan moesten. En toch duikt het accessoire dat we vereenzelvigen met de afwijzing van normen en gezag nu weer overal op. Maak een hippe lange neus naar het almachtige mondmasker.

/

Iedereen die als kind in de jaren 60 of 70 een bivakmuts moest dragen, zal het grif toegeven: ze kriebelt, ze pikt én ze is te warm. Wreed als de kinderjaren kunnen zijn, was dit hoofddeksel vaak ook nog een gedroomd doelwit voor de pestkoppen op de speelplaats. Vijftig jaar later maakt deze muts haar comeback bij volwassenen.

De comeback van de bivakmuts

Al in 2018 bracht Raf Simons bij Calvin Klein tijdens het defilé maar liefst eenenveertig gebreide versies van de bivakmuts. De Belgische ontwerper verklaarde: “Mode is een vorm van verzet.” Hij had het niet beter kunnen zeggen: in de jaren 30 gebruikten milities, terroristische splintergroepen en politieke bewegingen die het staatsgezag trotseerden al de bivakmuts.

Lees ook: Bij deze Belgische merken shop je stijlvolle maatpakken voor vrouwen.

Het Franse woord voor bivakmuts, cagoule, leende zijn naam aan ‘La Cagoule’, een antisemitische, terroristische organisatie die uiteenviel in 1936. Recent werd de muts een manier om het Hollywoodiaanse stardom te tarten. Steeds meer rappers zetten er eentje op. Op 7 juli jongstleden werd Kanye West met een bivakmuts gespot op de eerste rij van het Balenciaga-defilé.

bivakmuts

Miu Miu, defilé herfst-winter 2021/2022

En zolang de pandemie duurt, verzint Miuccia Prada met een vleugje humor grofgebreide bivakmutsen in popkleuren met afneembare maskers bij Miu Miu. Uiteraard beantwoorden ze niet aan de FFP2-normen, maar ze symboliseren op lichtvoetige wijze een andere vorm van verzet: het verweer tegen somberheid.

Shop hieronder de mooiste exemplaren:

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.