Het doel van deze actieweek? Belgische mode en haar modemerken in de kijker te zetten en breder bekend te maken. Isolde Delanghe, directeur Mode Unie legt uit: “Het is belangrijk om bewustzijn te creëren over de voordelen van het kopen van Belgische, kwalitatieve mode en over de troeven van het shoppen in een lokale modewinkel. Belgische mode heeft in alle segmenten en voor alle types van consumenten ongelofelijk veel te bieden en daar mogen we als Belg absoluut trots op zijn! Post pandemie zien we trouwens dat de consument afstapt van het kopen van fast fashion en dat ze het budget dat ze aan kleding besteden liever kwalitatief besteden. Belgische merken bij een lokale winkelier hebben hier duidelijk een streep voor.”
Lees ook: Editor’s Pick: het Belgische handtassenmerk Enamoure
“Steeds meer vrouwen geven vandaag aan méér Belgische mode te willen kopen. Dit blijft dan ook verkoopargument nummer één bij moderetailers, zeker nu veel gezinnen steeds bewuster kleding kopen en hun uitgaven anders indelen. Bovendien is Belgische mode er in verschillende prijsklassen en zijn er zo oneindig veel combinaties en stijlen mogelijk. Onze sector heeft een rijke modegeschiedenis en een fantastisch arsenaal aan modemerken waar we nog meer fier moeten op zijn. En dat is nu net waarom we deze actie organiseren: informeren en sensibiliseren”, aldus Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijke bij Creamoda.
Gaststad Roeselare
Gaststad Roeselare rolt dit jaar de rode loper uit voor de Week van de Belgisch mode en zet stevig haar schouders onder de campagne. Rodenbachstad Roeselare is goed gekend als winkelstad met bijzonder veel leuke en originele modehandelaars die er Belgische modemerken aanbieden. Tijdens de Week worden de mooiste plekjes van de stad in de kijker gezet en via tal van acties bij individuele winkels maakt Roeselare de consument mee warm voor mode van eigen bodem.