N°1 de Chanel draait allemaal om natuurlijk afgeleide formules, duurzame verpakkingen en transparantie rond ingrediënten. Het luxemerk spreekt zelf van een nieuwe generatie holistische en milieubewuste anti-aging verzorgingsproducten. Het gamma bestaat uit negen items, waaronder een cleanser, een toner, een crème, een oogcrème, twee serums, een lippenbalsem, een foundation en een geparfumeerde body spray. In het hart van de formuleringen: de rode camelia, en haar unieke revatiliserende kracht.
De rode Camellia japonica – ook gekend als The Czar – wordt met de hand geplukt en verwerkt tot een olie die rijk is aan antioxidanten. Die antioxidanten worden ingezet om de kwaliteit van de huid te verbeteren, rimpels te vervagen en de elasticiteit van de huid te vergroten. De bloem heeft niet alleen een actieve werking in de eerste fase van huidveroudering, maar is bovendien de emblematische bloem van het merk en de lievelingsbloem van oprichtster Gabrielle ‘Coco’ Chanel.
N°1 de Chanel
De bloemen komen van Chanel’s eigen cameliavelden in Gaujacq, in het zuidwesten van Frankrijk. De regio heeft een bijzonder klimaat: je vindt er dezelfde temperaturen als in Japan en het zuiden van China, waar de rode camelia oorspronkelijk vandaan komt. De plek wordt beheerd volgens de principes van de agro-ecologie en de agrobosbouw en beschermt de plaatselijke biodiversiteit.
De verzorgingslijn is een mooi voorbeeld van ecodesign. Met de milieubewuste collectie streeft Chanel ernaar de impact op het milieu te minimaliseren en de ecologische voetafdruk te verkleinen met milieuvriendelijke verpakkingen en een strikt formuleringshandvest. Zo bestaan de formules tot 97% uit ingrediënten van natuurlijke oorsprong en tot 76% uit ingrediënten die afkomstig zijn van de camelia. Chanel houdt niet van half werk: het deksel van de Revitalizing Cream N°1 bestaat voor 90% uit biogeen materiaal waarvan 10% afkomstig is van de camelia, de verpakkingen zijn recycleerbaar en komen zonder cellofaan noch papieren boekje en er zijn refills beschikbaar. Zelfs de inkt op de verpakkingen is organisch.
Producten nummeren
Het is niet de eerste keer dat N°1 opduikt in het Maison Chanel. Gabrielle Chanel lanceerde haar geur Mademoiselle Chanel N°1 in de jaren 40. De naam van deze nieuwe schoonheidslijn heeft daar niets mee te maken: Chanel koos voor het nummer 1 omdat het past bij de traditie van het mode-icoon om haar producten te nummeren. Ook verwijst ‘1’ naar de eerste propere lijn van het merk en de eerste collectie die bestaat uit drie delen: huidverzorging, make-up én parfum. Bovendien is de camelia historisch gezien de favoriete bloem van Chanel en al jarenlang het belangrijkste ingrediënt in de productformules.
Ontdek de volledige collectie van N°1 de Chanel nu op de website.
Lees ook: Van mascné tot rosacea: de invloed van de pandemie op onze huid.