“5, 6, 7 en 8!” Een choreografie, georkestreerd door de artistiek directeur van Chanel, Virginie Viard, opende grootschalig de tweede dag van de Haute Couture Week in Parijs op dinsdag 23 januari. Een lichte choreografie, begeleid door klassieke muziek, vermengde zich met een betoverende nieuwe creatie van Kendrick Lamar, die ook diende als de adembenemende soundtrack van de Franse modeshow.
Lees ook: Dit is jouw teken om nù je droomvakantie naar Kroatië te plannen
De “balletcore”-trend opnieuw geïnterpreteerd door Chanel
Duikend in de wereld van het ballet onthulde Virginie Viard meer dan 50 looks onder de koepel van het Grand Palais, met tule, kant, bloemen en strikken als hoofdrolspelers. Deze delicate elementen waren ook subtiel verspreid als finishing touch in het haar van de modellen. Het maillot, op een subtiele manier herzien, en de witte panty’s waren de belangrijkste referenties naar wat in de modewereld bekend staat als “balletcore”. Borduursels en plooien hebben ook hun intrede gedaan in de collectie. De opening van de show door actrice en ambassadeur van het modehuis, Margaret Qualley, gekleed in een traditioneel tweedjasje met gouden knopen, zette de toon voor het ballet.
Een openingsdans met Margaret Qualley
Dit bericht op Instagram bekijken
Voordat het Chanel defilé begon, keken de gasten naar de kortfilm “The button”. Margaret Qualley, in de rol van de heldin, begint aan een razende achtervolging van een eenvoudige knoop – een even praktisch als expressief element voor het maken van kleding. In deze race tegen de tijd wordt ze uitgenodigd door mode-icoon Naomi Campbell, een langdurige vriendin van het modehuis, om naar een exclusief adres in Parijs te gaan waar ze het begeerde object zal ontdekken. Ondersteund door de nieuwe muziek van Kendrick Lamar sluit ze zich aan bij de ontwerpster die leven heeft gegeven aan deze knoop. Net als op de catwalk biedt de film een nieuwe interpretatie van haute couture en nodigt het uit tot reflectie over tijdloosheid, schoonheid en tijd.
De afsluiting van deze modeshow werd gekenmerkt door de bruidsjurk gedragen door Loli Bahia, gekleed in een lange sluier van tule, vergezeld van bijpassende witte panty’s.