Cartier herlanceert iconisch Tank Française horloge
© cartier

Cartier herlanceert iconisch Tank Française horloge

Door Elspeth Jenkins
Leestijd: 1 min

De Tank Française van Cartier zag het levenslicht in 1996 en spreekt dankzij zijn klassieke allure en het je ne sais quoi-gevoel ook vandaag verschillende generaties aan. De 2.0 versie van deze karaktervolle bestseller is een eerbetoon aan de Franse cinema, en aan de complexiteit en verfijning waar Franse stijl voor staat. 

/

Het allereerste Tank-horloge werd aan de wereld voorgesteld in 1917. Dit model volgde op het Santos-model, het allereerste polshorloge, en houdt dezelfde strakke lijnen aan, zodat de kast, lugs (het koppelstukje) en horlogebandje één worden.

 

De naam Tank Française verwijst naar een Franse state of mind, iets wat ligt tussen classicisme en een gevoel van vrijheid. Een gegeven dat met veel bravoure vertaald wordt in de nieuwe versie: de brancards zijn meer afgerond, de wijzers met Romeinse cijfers worden benadrukt door de glans van zijn reliëf en de horlogeband vormt een compacte maar perfect flexibele ketting met dichte schakels die als één samen bewegen.

Lees ook: 3 superfood ontbijtrecepten met chiazaad

/

Nouvelle Vague-cinema

De Tank Française verbindt ons met Parijs en wil een uitdrukking zijn van de vrijheid en creativiteit eigen aan een avant-gardegeest. De campagne is geïnspireerd op de Nouvelle Vague-cinema, dus de heldin van dat genre mocht zeker en vast niet ontbreken.

Catherine Deneuve is de personificatie van zowel de Rive Gauche als Droite, ze is de ultieme jaren 60-heldin, die op beeld perfect past bij de tijdloze looks van Rami Malek. Smijt de Britse rebelsheid van Guy Ritchie nog in de mix en je hebt het gedroomde team om deze samensmelting van Franse chic aan de wereld voor te stellen op de Alexandre III-brug die de twee werelden met elkaar verbindt. In ons februarinummer (in de winkel vanaf 27/01) ontdek je een interview met de twee boegbeelden.

Bekijk de campagnevideo hieronder:

Lees ook: Dit merk vindt de iconische laarzen die prins Harry als kind droeg opnieuw uit, en wij willen ze

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Cartier.