Het herdefiniëren van vrouwelijkheid kan een risico zijn in een maatschappij die genderfluïditeit – gelukkig – steeds hoger in het vaandel draagt. Dit weerhield Riccardo Tisci er niet van het thema aan te pakken en ons aan het denken te zetten over wat wij als maatschappij verstaan onder het woord vrouwelijk. Ook de rol die kleding speelt in onze opvatting van het vrouwelijk geslacht, is een onderwerp dat hij niet uit de weg ging.
Burberry’s krijgers
Sinds zijn aanstelling bij het Britse modehuis, doet Riccardo Tisci er alles aan om het merk terug maatschappelijk relevant te maken. In de eerste plaats door inspiratie te putten uit de geschiedenis van het label en de Britse indentiteit in al zijn diversiteit weer te geven. De streetwear-esthetiek die hij eerder toonde op de catwalk is hier het meest duidelijke voorbeeld van.
Lees ook: Michael Kors viert 40ste verjaardag met spectaculair defilé op Broadway.
Voor Herfst/Winter 2021/2022 zijn het vrouwen in het algemeen die hem inspireerden. Een zeer persoonlijk thema voor de man die opgroeide met een alleenstaande moeder en acht zussen. “Mijn mama is de meest moedige en sterke persoon die ik ken. Dus natuurlijk heb ik me altijd aangetrokken gevoeld tot krachtige vrouwen die me op hun beurt ook het vertrouwen gaven om mijn eigen vrouwelijke kant uit te drukken”, schrijft de ontwerper in het persbericht over de show.
Hij voegde daaraan toe: “Ze zijn niet bang om uitdagingen aan te gaan en hun doortastendheid liet een grote indruk op mij na. Het zijn echte krijgers en dat wou ik ook weergeven in deze collectie.”
De Burberry-vrouw heeft lef
Hoe kleden deze moderne krijgers zich? Volgens Burberry dragen zij trompe-l’oeil-prints, pronken ze met imitatiebont, dragen ze getailleerde trenchcoats, scherp gesneden kostuums en architecturale jurken. De schoenen zien eruit als een tweede huid, de tassen zijn reusachtig groot. De Burberry vrouw heeft lef, zonder zich druk te maken over wat mensen zeggen.
Lees ook: Onze favoriete duurzame mode-initiatieven van het moment.
Riccardo Tisci: “Ik wilde dat deze collectie symbool stond voor de kracht van vrouwelijke energie: een modern harnas dat haar felle aura vastlegt. De onderliggende boodschap van de collectie is zeer Brits: uniek, eigenzinnig en volkomen authentiek zijn in de manier waarop je jezelf uitdrukt. Deze collectie is mijn persoonlijke liefdesbrief aan vrouwen en viert hun onuitputtelijke kracht.”
Benieuwd naar de collectie? Ontdek hieronder onze favoriete looks: