Earth Day 2021: onze favoriete duurzame mode-initiatieven van het moment
© Sonia Rykiel

Earth Day 2021: onze favoriete duurzame mode-initiatieven van het moment

Leestijd: 4 min

Op 22 april is het World Earth Day 2021. Een dag waarop we er extra bij stilstaan hoe belangrijk de aarde voor ons is en waarom we goed voor de natuur moeten zorgen. Deze initiatieven maken het voor jou makkelijk om duurzaam te shoppen. 

/

Dat de modesector verre van duurzaam is, moeten we jullie niet meer vertellen. Toch even een aantal cijfers om de ernst van het probleem te illustreren: voor het maken van één katoenen T-shirt is 2.700 liter water nodig. Per jaar verbruikt de industrie 32 miljoen olympische zwembaden aan water. De modesector is goed voor 8% van de wereldwijde broeikasgasuitstoot. Het verven van kleding is al net zo vervuilend. Dan is er ook nog de gigantische hoeveelheid kleding die wordt weggegooid en zo kunnen we nog wel even verder gaan.

Lees ook: Deze expert in duurzame mode vertelt hoe ook wij een verschil kunnen maken.

Kortom, we maken onze aardbol eigenhandig kapot door verder te doen zoals we nu bezig zijn. Gelukkig zetten steeds meer merken stappen in de goede richting. Want hoewel helemaal géén kleding kopen uiteraard het beste is voor de planeet, kunnen we moeilijk naakt rondlopen. En waar ethisch verantwoorde kleding vroeger ronduit lelijk was, groeit het aanbod van stijlvolle duurzame mode zienderogen. Begin daarom vandaag nog met het vergroenen van je kledingkast. Samen kunnen we de aarde besparen van (nog) meer leed én er stijlvol bijlopen. Een aantal fijne duurzame mode-initiatieven op een rij.

Balenciaga – Pre-fall 2021

Modehuis Balenciaga is een beetje slow to the party als het aankomt op duurzaamheid, maar heeft de smaak nu volledig te pakken. Recent zwoer creatief directeur Demna Gvasalia bont af en in de recente pre-fallcollectie  presenteerde hij handtassen gemaakt van gerecycled leder. Uitzonderlijk voor een modemerk van dit formaat. Tegen 2023 wil de alumni van de Antwerpse modeacademie Balenciaga 100% duurzaam maken. En dat wil hij met behulp van Emma Watson doen, die bij de groep Kering (Gucci, Balenciaga, Saint Laurent, Bottega Veneta) de ecologische tak van het bedrijf meer in de verf moet zetten.

Meer info op de website

/

Levi’s – Buy Better, Wear Longer

In de nieuwe Buy Better, Wear Longer-campagne werkt het Amerikaanse jeansmerk Levi’s samen met verschillende jonge talenten om bewustzijn te creëeren rond de milieu-effecten van kledingproductie en -consumptie. Het label wil hiermee niet (alleen) focussen op eigen innovatieve duurzame projecten (zoals denim gemaakt van hennepgaren), maar op hun jarenlange inzet om kwaliteitskleding te maken die generaties lang kan meegaan. Tenslotte blijft dat één van de belangrijkste oplossingen voor het klimaatprobleem. In de campagne is onder andere Jaden Smith te zien. De korte video is alleszins de moeite om te bekijken.

Meer info op de website

/

Tommy Hilfiger – Luv the World / One Planet

Met de Luv the World-collectie wil Tommy Hilfiger, zoals de naam zegt, tonen dat mode ook vriendelijk kan zijn voor onze aardbol. Alle kledingstukken zijn gemaakt van 100% recyclebare materialen, de prints zijn opgedrukt zonder het gebruik van chemicaliën en door te werken met slechts één soort katoengaren zijn de items bijna volledig biologisch afbreekbaar. Bij elk stuk uit de collectie krijg je verschillende recyclage-ideeën zoals hoe je van een T-shirt een mondmasker maakt of van een hoodie een tas voor je hond. De losse silhouetten en tie-dyeprints uit de collectie zijn geïnspireerd op bandmerchandise.

Daarnaast introduceert het Amerikaanse label ook de One Planet-collectie ter ere van Earth Day 2021. Ook hiervoor werd gewerkt met duurzame materialen en de slogans op de items moeten consumenten concreet wijzen op hun eigen verantwoordelijkheden.

Meer info op de website

/

Baum und Pferdgarten – UND Earth

Speciaal voor Earth Day 2021 lanceert het Deense merk Baum und Pferdgarten een capsulecollectie van gerecyclede en organische materialen. Een deel (€ 4 per verkocht stuk) van de opbrengst gaat naar de NGO Green Transition Denmark, deel van Clean Air Europe. Und Earth bestaat uit 8 stuks, waaronder een jurk, 2 tops, een broek gemaakt van gerecycled polyester dat van plasticflesjes komt, een hemd, een short van organisch/gerecycled katoen, en een sweater en T-shirt van organisch katoen. Naast het ‘UND Earth’ embleem, frist een print van madeliefjes een deel van de items op. 

Meer info op de website

/

Sonia Rykiel – Earth Day 2021

Ook het Franse modehuis Sonia Rykiel lanceert een capsulecollectie die 100% duurzaam is voor Earth Day 2021. De 22 kledingstukken zijn gemaakt van organisch katoen, en voor het eerst in de geschiedenis van het Huis werd geëxperimenteerd met technieken als clean printing (opdrukken zonder het gebruik van chemische stoffen) en 3D embroidery. De joggings in snoepjeskleuren zijn allemaal uniseks en – nog uniek voor een klassiek modehuis – beschikbaar van maat XS tot XL. Met deze ecolijn hoopt het merk een jongere bewuste consument aan te spreken die het hiervoor nog niet bereikte.

Meer info op de website

/

Vero Moda – The Beauty of Second Life

Met de campagne The Beauty of Second Life wil Vero Moda laten zien dat stijl, duurzaamheid én betaalbaarheid hand in hand kunnen gaan. Om deze visie kracht bij te zetten, lanceert het merk een limited edition jurk die gemaakt is van gerecycleerde kledingstukken en textielafval. Zo werd voor The Beauty of Second Life-jurk Circulose® gebruikt. Een revolutionaire stof gemaakt van textielafval, zoals afgedankte jeansbroeken of een oud T-shirt.

Meer info op de website

/

ARMEDANGELS

 

Wat in 2007 begon als een T-shirtmerk om geld in te zamelen voor goede doelen is ondertussen uitgegroeid tot één van de grootste eco & fair brands van Europa. Tot eco & fair niet meer voldoende was. Ook duurzame kleding belandt massaal op de afvalberg, daarom wil ARMEDANGELS uitsluitend inzetten op circulariteit. Het Duitse label presenteert daarom haar eerste circulaire producten: een T-shirt en denimcollectie. Er werd met eigen snijresten en afval gewerkt om zo items te maken die 100% afbreekbaar zijn.

Meer info op de website.

/

Samsøe Samsøe – Undyed

Met Undyed lanceert Samsøe Samsøe een duurzame collectie van joggers in een zachte beige tint. Het resultaat van een natuurlijk proces, omdat de kledingstukken volledig ongeverfd zijn. Dat betekent minder water, minder chemicaliën én minder energie. Anders gezegd, comfort zonder schuldgevoel. ”We besloten om het katoen in deze collectie ongeverfd te laten. De producten zijn gemaakt in de natuurlijke, gebroken witte kleur van het ruwe katoen. We hebben de behandeling van de stof geminimaliseerd en teruggebracht tot uitsluitend één wassing om plantaardige vetten te verwijderen, en om de stof te stabiliseren en te behandelen tegen krimpen”, vertelt Gitte Wetter, Head of Design bij Samsøe Samsøe.

De collectie is vanaf 8 mei te koop. Meer info op de website

Lees ook: Deze labels zijn duurzaam, transparant en allesbehalve geitenwollensok

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Duurzame mode, World Earth Day.