Bold Future Award by Veuve Clicquot: wie zijn de oprichters van de kunstgalerie Demain?
© presse

Bold Future Award by Veuve Clicquot: wie zijn de oprichters van de kunstgalerie Demain?

Leestijd: 4 min

Op 10 oktober zal Veuve Clicquot de "Bold Woman Award" en de "Bold Future Award" voor België uitreiken, prijzen die generaties vrouwen moeten inspireren om meer lef te tonen. Maak kennis met Florence Derck en Diane Van Impe, oprichters van kunstgalerie DEMAIN, die in de running zijn voor de Bold Future Award.

/

presse

  • Kunnen jullie jezelf voorstellen en kort jullie achtergrond uitleggen voordat jullie jullie bedrijf oprichtten?

Florence Derck: Ik ben een 29-jarige vrouw uit Gent. Na 5 jaar studies in Leuven en Solvay als management ingenieur en een stint in het bankwezen, koos ik ervoor om van mijn passie te leven: hedendaagse kunst. Ik begon als stagiair bij Christie’s in Amsterdam en werkte daarna twee jaar in Londen. Nadat ik geslaagd was voor de wedstrijd van het Prins Albert Fonds en op zoek was naar een sponsor om naar het buitenland te gaan, ging ik voor 3 jaar aan de slag bij de Amerikaanse galerie Gladstone in haar Brusselse filiaal als adjunct-directeur.

De pandemie was een trigger die me in staat stelde de stap te zetten om ondernemer te worden. Met mijn partner Diane van Impe hebben we een platform gecreëerd om kunstenaars uit de Belgische scene te promoten, genaamd “DEMAIN Art”. Het idee is om opkomende kunstenaars uit België, die nog niet aan een galerie verbonden zijn, in de kijker te zetten.

Ik ben ook een groot reiziger met een grote interesse in Latijns-Amerika. Dat ontdekte ik tijdens mijn Erasmus en stage op de Belgische ambassade in Buenos Aires. En hier ben ik dan vandaag met het Belgische initiatief 40u40, waar ik deel van uitmaak en dat tot doel heeft jonge leiders van morgen samen te brengen en hen een platform te geven om hun ideeën te ontwikkelen, met elkaar in contact te komen en een positieve impact op de samenleving te creëren.

/

Diane Van Impe: Na mijn studies rechten aan de KULeuven heb ik een bijkomende master kunstrecht gevolgd aan Christie’s Education/Glasgow University in Londen. Na stages in verschillende advocatenkantoren en bij Christie’s in Londen, kreeg ik de kans om te werken voor Dominique Allard en Anne De Breuck in het erfgoedteam van de Koning Boudewijnstichting.

Uiteindelijk was het in het centrum voor hedendaagse kunst WIELS dat ik van mijn passie mijn beroep heb gemaakt. Sinds 2018 ben ik binnen het sponsorteam verantwoordelijk voor public relations en de ontwikkeling van partnerschappen met bedrijven. Ik heb ook de WE Club gelanceerd, een kring van jonge mecenassen, die een paar honderd liefhebbers en nieuwsgierige liefhebbers van hedendaagse kunst bijeenbrengt.

In 2020 lanceerde ik samen met Florence Derck het platform DEMAIN Art om opkomende kunstenaars die in België wonen en werken te ondersteunen.

  • Waar bestaat jullie bedrijf uit? Wat is het doel ervan en wat is uw rol daarin?

DEMAIN is ontstaan uit de identificatie van twee problemen:

Tijdens de eerste lockdown bevonden artiesten zich in een moeilijke situatie. Tentoonstellingen en projecten werden afgelast en galerijen en musea zagen zich genoodzaakt hun personeel, waaronder veel jonge kunstenaars, tijdelijk op non-actief te stellen. Hierdoor zaten de kunstenaars zonder inkomen en vaak geïsoleerd in hun ateliers. Tegelijkertijd toonden onze vrienden meer en meer interesse in het verzamelen van kunst. Zij waren net getrouwd of hadden een flat of huis gekocht, maar wisten niet waar zij kunst moesten kopen of hadden niet genoeg geld om naar een galerie te gaan.

Wij wisten dat wij een meerwaarde konden bieden door veelbelovende kunstenaars te selecteren en hen zichtbaarheid te geven binnen ons netwerk van verzamelaars, curatoren en galeriehouders. Zo is TOMORROW in juni 2020 ontstaan als een zijproject.

DEMAIN vertegenwoordigt opkomende kunstenaars die in België wonen en werken en die nog niet de steun van een galerie hebben. Wij verbinden alle belanghebbenden in de kunstwereld op basis van expertise, vertrouwen en passie. Via onze digitale platformen (instagram & website) bieden wij werken aan van een selectie van getalenteerde kunstenaars tegen prijzen die toegankelijk zijn voor ons netwerk. Naast het digitale aspect nodigen wij onze klanten uit in het atelier van de kunstenaar om een persoonlijke dialoog met de kunstenaar mogelijk te maken. Wij organiseren ook tijdelijke tentoonstellingen met onze kunstenaars in samenwerking met verzamelaars, curatoren, architecten en ontwerpers, steeds op verschillende locaties.

Onze missie is tweeledig: enerzijds een complexe en gesloten kunstwereld openbreken en anderzijds kansen creëren voor opkomende kunstenaars. Wij willen kwaliteitskunst voor iedereen toegankelijk maken en proberen de kloof tussen kunstliefhebbers en kunstenaars te overbruggen. Onze platforms stellen bezoekers in staat kunst op een nieuwe manier te benaderen, waarbij duurzaamheid en transparantie centraal staan. Tegelijkertijd willen wij de carrières van opkomende kunstenaars stimuleren door hen te begeleiden bij het tentoonstellen van hun werk en het vergroten van hun zichtbaarheid en bereik.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door DEMAIN (@demain_art)

  • Wat hebben jullie gedaan om tradities opnieuw uit te vinden en de bestaande markt te veranderen?

DEMAIN vertegenwoordigt opkomende kunstenaars die in België wonen en werken en die nog niet de steun van een galerie hebben. Wij verbinden alle belanghebbenden in de kunstwereld op basis van expertise, vertrouwen en passie. Via onze digitale platformen (instagram & website) bieden wij werken aan van een selectie van getalenteerde kunstenaars tegen prijzen die toegankelijk zijn voor ons netwerk. Naast het digitale aspect nodigen wij onze klanten uit in het atelier van de kunstenaar om een persoonlijke dialoog met de kunstenaar mogelijk te maken. Wij organiseren ook tijdelijke tentoonstellingen met onze kunstenaars in samenwerking met verzamelaars, curatoren, architecten en ontwerpers, steeds op verschillende locaties.

Onze missie is tweeledig: enerzijds een complexe en gesloten kunstwereld openbreken en anderzijds kansen creëren voor opkomende kunstenaars. Wij willen kwaliteitskunst voor iedereen toegankelijk maken en proberen de kloof tussen kunstliefhebbers en kunstenaars te overbruggen. Onze platforms stellen bezoekers in staat kunst op een nieuwe manier te benaderen, waarbij duurzaamheid en transparantie centraal staan. Tegelijkertijd willen wij de carrières van opkomende kunstenaars stimuleren door hen te begeleiden bij het tentoonstellen van hun werk en het vergroten van hun zichtbaarheid en bereik.

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Veuve Clicquot.