België heeft werk aan de winkel op vlak van body positivity
© Getty Images

België heeft werk aan de winkel op vlak van body positivity

Door Enya Torrez
Leestijd: 2 min

Body positivity en inclusiviteit zijn ondertussen geen trend meer, maar een vaste waarde. Op Instagram vind je meer dan 14,2 miljoen posts die de 'body positivity'-beweging promoten. Een recent onderzoek van Reebok belicht onder andere de landen die de meest positieve berichtgeving hebben over de hele wereld.

/

De meest body inclusieve landen

België heeft, in tegenstelling tot veel andere Europese landen, nog flink wat stappen te zetten als het gaat om het hervormen van het medialandschap op weg naar meer inclusiviteit. Volgens de studie uitgevoerd door Reebok baant voornamelijk het Verenigd Koninkrijk de weg voor een positiever landschap met veel media-aandacht voor body positivity. De tweede plek is voor de Verenigde Staten, met daarop volgend Ierland, waarmee dit het derde meest inclusieve land is. België staat slechts op de 11e plaats.

Hoe kan het dat het VK hier dan zo goed op scoort? In Groot-Brittannië heeft body positivity een platform gekregen binnen scholen waardoor leraren leerlingen kunnen onderwijzen over het belang van het waarderen van hun eigen individualiteit: “De nieuwe generatie wordt geleerd hoe ze zelfverzekerd kunnen zijn over wie ze zijn dankzij de banden met zelfvertrouwen, zelfrespect en geestelijke gezondheid in zowel het adolescente als het volwassen leven.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door VH. (@vivianhoorn)

De gemeenschap rond body positivity heeft het afgelopen decennium een uitzonderlijke groeispurt doorgemaakt. Joe Mitton, Personal Fitness Trainer bij MittFit, zegt dat acceptatie de grootste factor is die deze positieve beweging doet bloeien: “Sociale media heeft ons een geweldig platform gegeven om het beste van ons leven te laten zien, maar aan de andere kant, vooral om de realistische verwachtingen van wat een ‘normale’ lichaamsbouw is door te geven.” Met zo’n 14,2 miljoen Instagramberichten die de hashtag #bodypositivity bevatten, lijkt het wel of sociale media een open en veilige plek voor inclusiviteit is geworden. Maar is dit echt zo? Naar onze ervaring lijken nog steeds voornamelijk de vrouwen met modellenlichamen door te breken op de app?

Hoe body inclusief Instagram echt is

“De definitie van perfectie op sociale media is het afgelopen decennium geëvolueerd. Waar 10 jaar geleden een fitness-influencer mooie beelden plaatste van hoe ze aan het trainen was, zijn mensen nu op zoek naar “echte” influencers om te volgen. Ze willen diverse moeders zien, oudere vrouwen die bewijzen dat de levensstijl een mogelijkheid is en niet alleen een verre droom”, aldus lichaamstransformatie coach, Jenna Rigby.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Negin Mirsalehi (@negin_mirsalehi)

Melissa Howard, oprichter van The Confidence Academy, ziet de Body Positivity-beweging het afgelopen decennium enorm aan kracht winnen door de opkomst van sociale mediaplatforms, gepassioneerde influencers en beroemdheden, evenals de opkomst van #BOPO inclusieve merken. “De herevaluatie van conventionele schoonheidsnormen is geëvolueerd als reactie op de groeiende trend waarbij gelijkheid van het lichaam wordt geaccepteerd en gevierd. Consumententrends en cultuurveranderingen in relatie tot deze sociale beweging hebben invloed gehad op de manier waarop media inclusiviteit promoten en adverteren.”

Wereldwijd lijdt het geen twijfel dat er nog een lange weg te gaan is om de wereld inclusiever te maken als het gaat om maten en schoonheidsnormen. Maar hopelijk zal in de nabije toekomst de body positivity-gemeenschap blijven groeien en de werkelijke verandering van maatschappelijke verwachtingen beïnvloeden.

Lees ook: Puistjes zijn populair op Instagram: de opkomst van acne positivity, Crush of the day: de body positivity kaartenset van CKS x Chrostin en Het Belgische JEAN streeft naar zelfliefde met nieuwe juwelencollectie.

Tags: Body positivity, Onderzoek, Reebok.