Tom is geboren in Gent en scoorde zijn eerste job in de modewereld bij modellenbureau Dominique Models toen hij amper meerderjarig was. Hij ontdekte bijvoorbeeld Hanne Gaby Odiele en Cesar Casier. Door enkele stages bij modemagazines kwam hij na een tijdje terecht in het internationale circuit. Hij reisde de wereld rond om voor mediatitels als Vogue, Purple Magazine, V Magazine en The Wall Street Journal te werken en was ook aan de slag als stylist of consultant voor merken zoals Hugo Boss en Max Mara.
Tom Van Dorpe voor The Kooples
In juni dit jaar werd bekend dat hij de rol van artistiek directeur bij het Franse modelabel The Kooples op zich neemt. Voor zijn eerste collectie en bijhorende campagne liet hij zich inspireren door de basis van het rock-‘n-roll merk, namelijk het koppel als instituut. Zo zijn op de beelden verschillende echte koppels te zien, beroemd en niet, met hun namen en de tijd dat ze samen zijn erbij. Aangezien Van Dorpe de collectie ontwierp terwijl hij in quarantaine zat in Parijs, staat onze behoefte aan menselijk contact eveneens centraal.
“Ik denk dat het meest interessante aspect van de FW20 campagne het menselijk gevoel en de diepe connecties tussen de duo’s is”, aldus Van Dorpe. “Bij The Kooples hebben we dit idee van liefde en gemeenschap altijd gesteund.”
En de kleren? Die blijven voorlopig veelal focussen op de aloude sterktepunten van het Franse merk. Namelijk maatwerk voor haar en hem, leren jasjes, little black dresses, kwaliteitsvolle Japanse denim en “vintage” T-shirts.
Leer meer Marie Claire op: Jacquemus brengt een tweede boek uit, Hoe de handtas van Telfar uitgroeide tot het belangrijkste accessoire van 2020 en Een styliste legt uit welke kleding bij jouw figuur past.