Met de Zalando Sustainability Award wil de Duitse webshop merken ondersteunen die echt verandering teweegbrengen en een positieve impact hebben op mens en milieu. Een zeskoppige jury bekeek daarvoor de duurzaamheidsstrategie van verschillende merken, inclusief hun collecties en hun drijfveer op vlak van duurzame vooruitgang. Uiteindelijk ging het tussen de twee finalisten Marimekko en House of Dagmar. Dat laatste label won gisterenavond de hoofdprijs.
House of Dagmar wint daarmee een geldprijs van € 20.000 en een samenwerking met Zalando om een exclusieve collectie te ontwerpen waarbij naar duurzamere oplossingen wordt gezocht voor materialen, productieprocessen, techniek en transparantie in het ontwerpproces.
Toewijding
Volgens de jury is de toewijding van het Swedish House of Dagmar aan een duurzamere toekomst duidelijk. Het merk is zich ervan bewust dat hun materiaalkeuze voor 70% van hun voetafdruk zorgt. Het merk wil de niet-duurzame materialen zoveel mogelijk uit collecties verwijderen en vervangen door duurzamere alternatieven, zoals gerecyclede materialen of stoffen die in het productieproces minder water of chemicaliën gebruiken.
Hun inzet is al duidelijk bij deze collectie, 90% van de kledingstukken kreeg het label ‘GOOD CHOICE’- wat aantoont dat deze stukken zijn gemaakt met duurzamere stoffen. Het merk blijft zichzelf uitdagen en begon al in 2017 met het berekenen van zijn jaarlijkse voetafdruk. Sindsdien slaagde het erin om zijn waterconsumptie met 41% te verminderen. Daarnaast was de jury onder de indruk van de inzet van House of Dagmar op vlak van werknemerswelzijn en het vastleggen van hun hoge standaarden in elk facet van het productieproces.
Zalando geeft duwtje in de rug
Soffie Wallenstam, Brand Director bij House of Dagmar: “Zalando, bedankt voor het feit dat jullie van duurzaamheid een topprioriteit te maken in de modewereld en natuurlijk voor het selecteren van ons als jullie eerste winnaar. We voelen ons geïnspireerd en gestimuleerd om nog meer te doen – 2020 was een uitdaging maar deze prijs motiveert ons om te blijven pushen. We zijn trots op de erkenning en de aandacht die we krijgen voor onze inzet en onze duurzaamheidskwesties – we zetten ons al meer dan 15 jaar in voor een duurzamere toekomst.
Aangezien mode en duurzaamheid geen spel of sport zijn waar maar één merk kan winnen, willen we deze erkenning delen met al onze ambitieuze collega’s in deze industrie. Als team doen we echt ons uiterste best op dit gebied, maar we hebben nog een lange weg te gaan om onze eigen doelen te bereiken. Dit geeft ons een duwtje in de rug om nog hogere doelen te stellen.”
Meer info: zalandogreenhouse.com.
Vond je dit interessant? Lees dan ook: Valentijn: de mooiste juwelen om te geven of te krijgen. Streetstyle inspiratie: stijlvol door de regen. Alber Elbaz maakt comeback met AZ Factory.