IKEA besloot enkele jaren geleden om jaarlijks een limited edition collectie uit te brengen. Eerder ging de meubelgigant al in zee met modeontwerpers Katie Eary en Walter Van Beirendonck. Voor de SPRIDD collectie werd gekozen voor de Britse ontwerper Kit Neale. Die zocht en vond zijn inspiratie in de muziek. Het resultaat is een collectie van oude en nieuwe IKEA producten in opvallende prints.
De Londense Kit Neale lanceerde in 2012 zijn eigen modelabel voor heren. Doorgaans laat hij zich inspireren door de Britse lifestyle. Hij werkt met opvallende motieven en prints, en dat blijkt te werken. De designer geldt als een van de succesvolste nieuwkomers in het Londense modelandschap.
“Kit Neale werkt altijd met heel uitgesproken prints die geïnspireerd zijn op het Britse dagelijks leven en vooral op jongeren. Dat was ook de inspiratie voor deze samenwerking. Het gaat dus echt over jongerencultuur, muziek en festivals”, aldus Manon Gerlo, dedicated account executive voor IKEA bij oona.
Volgens Manon mikt de collectie op iedereen met een nomadic lifestyle. Mensen die graag en vaak onderweg. Daarom omvat de collectie items als een plunjezak die je overal mee naartoe kan nemen, een tent om in te slapen, een thermosfles voor een koel of warm drankje, en hippe kartonnen dozen om alles in op te bergen.
Het is de eerste limited edition collectie die muzikaal geïnspireerd is en dat uit zich in verschillende facetten. Zo staan de zwart-wit items symbool voor metal muziek. Door zwart-witte elementen te combineren met wat kleur wil Neale een electrodubscene nabootsen. Om een psychofunksfeertje te creëren, koos de designer voor wat donkerdere kleuren maar daarom niet minder extreme prints. Ten slotte komt de hiphopvibe aan bod in het grote kleurenpalet.
IKEA België koos voor Coely om de lancering een muzikale toets te geven. “De collectie is helemaal urban, jong, hiphop en wij bij IKEA België vonden dat dat perfect paste bij Coely”, legt Manon ons uit. Ook de zangeres zelf is overtuigd van Neale’s creaties. “Ik vind de zwart-witte items erg mooi en ook in de gekleurde patronen zitten een aantal coole kleuren.”
De kleuren weerspiegelen volgens Coely ook echt haar muzikale stijl, want kleuren geven kracht. Ze is zelfs zo enthousiast over de samenwerking dat ze in haar nieuwe videoclip Celebrate, een eerbetoon aan haar moeder, een aantal eyecatchers uit de SPRIDD collectie toont. Ook op Spotify heeft ze een SPRIDD playlist gemaakt. “In het begin is het altijd een beetje zoeken, maar dit bleek een heel goede match”, aldus de zangeres.
Wie zijn nieuw SPRIDD item deze zomer al wil uittesten, kan op heel wat plaatsen terecht, want we mogen Coely verwachten op onder andere Rock Werchter, de Lokerse Feesten, Couleur Café, Les Ardentes, Woo Hah, Suikerrock en het Cactusfestival.
En als je dan toch in de IKEA bent om je item te kopen, ga dan ook eens piepen in het restaurant. Wie weet kom je Coely wel tegen. Want hoewel ze de handen in elkaar sloeg met IKEA, heeft ze nog nooit Zweedse balletjes gegeten. Maar daar ging ze verandering in brengen, zei ze.
De SPRIDD collectie is sinds 7 juni 2017 verkrijgbaar in alle Belgische IKEA woonwarenhuizen zolang de voorraad strekt. De prijzen variëren tussen €6 en €50.