4 vragen aan Lancôme creatieve director Lisa Eldridge: “Make-up gebruiken is revolutionair”
©

4 vragen aan Lancôme creatieve director Lisa Eldridge: “Make-up gebruiken is revolutionair”

Door Kim De Craene
Leestijd: 1 min

Dat beauty kunst is, bewijst de nieuwe make-up collectie van Lancôme. Visagiste en creative director Lisa Eldridge legt uit wat de producten zo bijzonder maakt.

/

Voor de samenwerking liet Creative Director van Lancôme zich inspireren door de werken en de sfeer, het licht en de omgeving van de Richelieu-galerij van het Louvre. Eldridge werd na sluitingstijd uitgenodigd om tijd door te brengen met ’s werelds grootste meesterwerken, precies op het moment dat deze unieke werken door het meest spectaculaire licht overladen worden.

/

Wat was het creatieve uitgangspunt  voor deze collectie?

“Ik had het voorrecht om buiten openingstijden het Louvre te bezoeken. Dit was een magisch moment waarop ik oog in oog stond met de kunstwerken. Bij het zien van de Richelieu-vleugel met zijn schatten en binnenplaatsen, overladen door het  natuurlijke licht dat door het dakraam schijnt, ging mijn creativiteit al snel stromen.

Ik stelde me ervoor open om erachter te komen welke kunstwerken interessant waren, en wat de mogelijkheden voor de collectie waren. Het licht, de architectuur… Ik wist ook dat ik mij moest gaan verdiepen in de meer verfijnde details, om ze in de collectie te kunnen verwerken. Kunst en geschiedenis, samen met ijdelheid en schoonheid, vertellen ons zoveel over de menselijke aard, de maatschappelijke veranderingen en de menselijke spirit.”

Kun je deze collectie in 3 woorden omschrijven?

“Tijdloos. Verhelderend. Mogelijkheden.”

Wat heeft beauty met kunst gemeen?

“Kleur en textuur. Het materiaal dat wordt gebruikt om kunst te maken, is voor mij net zo inspirerend als het kunstwerk op zichzelf, of het nu gaat om brons, een olie met een bepaalde lichtreflectie of de speciale manier waarop de verf is aangebracht met een spatel of een penseel. Net als voor mijn beautywerk ben ik ook enorm geïnteresseerd in de details. Als ik naar schilderijen kijk en bedenk hoe de kunstenaar een gezicht of een lichaam heeft afgebeeld, denk ik ook altijd aan de kleuren en textuur van de make-up die ik gebruik.”

/

Hoe is onze relatie met make-up zelf geëvolueerd?

“Het probleem in het verleden was dat er geen keuze was. Er werd druk uitgeoefend op een vrouw om er op een bepaalde manier uit te zien. Er ontstond tegelijkertijd een patriarchale af keer van make-up, met een vreemd contrast: je werd bejegend als je het deed maar evengoed ook verdoemd als je dat niet deed. Dat was de sfeer die in vroeger vaak speelde. Tegenwoordig is het make-uppen of niet make-uppen gelukkig een eigen keuze is. In de meeste landen hebben we vrijheid van keuze, ook over ons uiterlijk. De ene dag kunnen we een kleurrijke lipmake-up dragen, de volgende dag zou je kunnen besluiten om helemaal geen make-up te dragen. Dat klinkt misschien niet revolutionair, maar geloof me, dat is het wel.”

Lees ook: 10 weetjes over het nieuwe IT-product van Chanel: hun eerste lipstick in glas

Kim De Craene De artikels van >

Kim De Craene schrijft over beauty en lifestyle, boeken en muziek. Na tien jaar São Paulo woont ze terug in Antwerpen. Ze woonde dus zo’n kwart van haar leven in Brazilië. Wat haar toch een beetje Braziliaans maakt. Ze houdt van rode lipstick, languit op een massagetafel liggen, dansen op het strand op blote voeten, bioboeren en stelt zich bij elk dilemma vaak de vraag "wat zou Audrey Hepburn doen?"

Tags: Beauty, Make-up.